LC dah tiada….Terkilan….

Standard

Jam 6.30 pagi tadi, mak menelefon. Ketika itu saya dibilik. Sejurus kedengaran ganggang diletakkan, izzah saya menghampiri sambil mengkhabarkan satu berita buruk.

Ibu….LC dah mati. Nenek telefon bagitau. Kata izzah saya sambil menangis.

Hati saya serta-merta terjerembap, berbata-bata. Terkejut, terduduk dan spontan saya teresak. Mak, saya hubungi, bertanya lagi letak duduk perkara sebenar sambil suara tengelam-timbul dek tangisan. Mak mengiakan. LC saya mati jam 10.30 malam tadi dihadapan abah. Mak sengaja lambat memberi khabar….tunggu pagi katanya..biar sedih itu tidak terbawa-bawa dalam tidur. Segera saya hubungi kanda sambil teresak-esak menahan tangis. Sedih sungguh saya…semuanya atas satu alasan. Saya terkilan. Terkilan yang amat.

Kehadiran dan kehilangan LC membuat hati saya sangat terkesan.  LC kucing jantan dan kucing pertama yang saya bela setelah bertahun-tahun. LC diberi seorang kawan yang bernama Erna buat peneman saya dan anak-anak beberapa tahun lalu. Selepas LC, saya ambil Amoi dari kampung. Dari keduanya, saya mendapatkan anak2 kucing yang comel dan cantik. Tapi tak satu pun mewarisi biru mata LC yang amat mendamaikan.

Terkilan saya kerana tidak sempat membawa LC ke klinik. Kesakitan yang ditanggung selama 2 minggu tentunya sukar dan cerita abah disaat berhadapan dengannya ketika ajalnya sampai membuatkan dada saya kian tersendat. Suara saya tertahan dikerongkong  dan hanya airmata yang mampu keluar. Sepanjang perjalanan ke daerah rezeki hari ini, bayangan kesakitan dan mata LC yang bening setiap kali memerhatikan saya dari kurungannya ketika dia sakit sering saja melintas di pandangan saya. Sejurus itu air mata saya pasti tumpah lagi.

Lemah sungguh saya bukan? Sebelum-sebelum ini sering saya ingatkan diri, walau apapun berita buruk yang saya terima..saya akan kuat kan semangat. Saya tidak mahu menangis apatah lagi teresak-esak sebegitu. Tetapi hari ini telah membuktikan yang saya ini manusia yang sangat lemah. Ini baru perkhabaran mengenai kehilangan LC yang pernah bersama saya tidak sampai 3 tahun. Bagaimanakah nanti sekiranya selepas-selepas ini, saya diduga dgn perkhabaran buruk orang-orang yang amat saya sayangi? Mampukah saya agaknya nanti jadi kuat semangat seperti yang sering saya tanamkan dalam hati. Mampukah…????

p/s: Mak menelefon seusai LC dikebumikan, katanya……masuk ke rumah dan melintas di kurungan putih itu..mak terbayang saat kami sama-sama bersihkan luka LC dan sapukan ubat untuk sembuhkannya. Sesungguhnya kenangan itu membuatkan rasa terkilan saya semakin parah. Teduhlah hati…..moga hari esok yg mendatang saya bisa lupakan kesakitan LC dan biarlah memori teduh matanya saja yang terus menemani saya dan anak-anak.  Menulis tentang LC hari ini saja pun…mampu menjuraikan airmata saya. Lemah betul perempuan  ini….

Sweet nicole092

Leave a Reply

