EGO

Standard

Saya belajar sesuatu hari ini. Sesuatu yang saya fikir harus saya nukil dan kongsikan disini. Ini dari seseorang yang langsung tidak saya kenal tapi amat maklum dgn tulisan beliau. Dingin dan menyenangkan.

Antara kata beliau yang sering berkicau-kicau dalam kotak fikiran saya sekaligus membuat hati saya berdecap kagum ialah….

Dalam hubungan sesama manusia itu, elak berfikir pada perkara yang menuju ke arah kita sahaja. Fikirkan perkara yang menuju ke arah orang lain juga terutama pasangan dan teman-teman sekeliling kita.

Begitulah juga seharusnya hubungan kita dengan Tuhan. Elak terlalu memikirkan hanya ke arah kita. Berfikir semoga Tuhan menerima amal kita yang seadanya, berfikir semoga Tuhan sentiasa memaafkan dosa-dosa kecil kita yang berulang, berfikir semoga Tuhan mengampunkan taubat kita yang sambil lewa, menerima ibadah kita yang separuh hati, solat kita yang tergesa-gesa, berfikir semoga Tuhan tahu kita sedang menunggu keikhlasan itu datang.

Cuba halakan fikiran kita ke sana. Fikirkan apa yang Tuhan mahukan daripada kita? Apa? Tuhan mahukan kita sebagai hambaNya yang patuh, yang tahu diri, yang berusaha, yang semuanya yang baik-baik. Tidak mahu kita melanggar perintahNya, tabah dalam ujianNya dan mahu kita berusaha mencari keikhlasan itu sendiri.

Itu yang sering manusia lupakan, untuk berfikir ke sana. Apatah lagi disaat dia sedang dicuba….diuji. Mudah sekali hanya berfikir ke arah dirinya sendiri.  Bertanya apa salah diri sehingga begitu? Bertanya bila lagi kebaikkan itu turun dari langit. Semua fikiran itu mengarah ke arah dirinya semata.

Sekiranya sahaja manusia berfikir ke sana, bertanya apa kebaikan yang Tuhan cuba tunjukkan, apa ingatan yang mahu Dia sampaikan, InsyALLAH…kita akan tersenyum!

Sekiranya kita sesama manusia, kita mampu lagi menjawap soalan…”Apakah kamu tidak pernah memikirkan apa yang saya mahu?”.

Tetapi…bagaimana sekiranya Tuhan Yang Maha Kuasa bertanya kepada kita soalan yang sama?

APA AGAKNYA YANG MAHU KITA JAWAB KEPADA TUHAN???

Hati saya sangat terkesan sekaligus membenamkan hati saya ke daerah malu. Malu saya pada Tuhan……

Leave a Reply

