Mak 57 & Shafiq UPSR

Standard

Kelmarin, umur mak dah genap 57 tahun. Tarikh 21/11 tak pernah saya lupakan tapi tahun ini, saya lupa benar. Banyak sangat yg bermain difikiran saya ini agaknya hinggakan tarikh2 penting banyak yg telah tanpa sedar saya lupakan. Bulan lalu, tarikh lahir abah dan sebelum mak..tarikh lahir bujang saya Anwar Shahir. Kesihan bujang ibu….dah hampir lewat petang baru ibu teringat.

Mengenai mak, saya benar-benar lupa sehinggakan cucu mak yang di Puncak Alam pula jadi orang pertama yang mengucapkannya di talian telefon. Hari Sabtu berlalu tanpa apa-apa yg istimewa buat mak. Hari Ahad, singgah di rumah mak kerana adik lelaki saya Aza datang bertandang. Usai makan..saya belek-belek telefon mak untuk memeriksa peti simpan pesanan kerana mak langsung walau diajar berkali pun masih tidak tahu membuka peti pesanannya.

Ada sms dari mak uda dari ampang..juga memberikan ucapan buat harijadi mak. Serta-merta saya berpakat dgn adik2 untuk meraikannya secara mengejut malam itu juga. Tugas adik bongsu saya utk membelikan makanan segera dan kek istimewa secret recipe buat mak. Semua berlaku dgn pantas Nasib kami baik juga kerana mak memang selalu berlama-lama di tikar sembahyang seusai solat Isyak.

“SELAMAT HARI JADI MAK!!!” Kemeriahan disambut walau tanpa kehadiran fara sekeluarga. InsyaALLAH tahun depan…kami akan cuba merancang sesuatu seperti ini dengan lebih baik. Ternyata…dgn penyediaan mendadak dan tanpa rancangan ini, Mak nampaknya cukup gembira dan terkejut benar .

Untuk UPSR…bujang saya mendapat apa yg dia dan kami harapkan. Alhamdulillah dan syukur saya kepada Yang Maha Kuasa. Mendengarkan namanya dipanggil…..adalah saat yang memeranjatkan saya. Sememangnya bujang saya ini semasa di tahun 5 memang terkebelakang yang bukan sedikit. Kerana sikapnya yg selalu main-main, keputusan terakhir telah menyebabkan dia dipindahkan ke kelas ke dua dan dilucutkan jawatan sebagai pengawas.

Masuk ke tahun 6, selain dorongan yg sentiasa kami berikan, saya lihat dia sendiri yang punya kesedaran untuk kembali rajin mengulangkaji. Waktu itu, harapan kami kepadanya tidak tinggi..kami biarkan dia buat sedayanya. Tidak perlu mendapatkan yang terbaik..sekurang-kurangnya dia menunjukkan minat untuk belajar..apa pun keputusan yang diterima..kami cukup bersyukur.

Nampaknya bujang saya berjaya membuktikan dia mampu. Bagus Angah! Sesungguhnya bagi ibu & ayah.. itu adalah antara hadiah istimewa yang angah berikan buat kami. Terima kasih sayang…..

2 responses »

    • Salam nurul. Ini memang kes terlambat publish sebab duduk lama sangat dlm kotak ‘draft’. Dah terlupa langsung sebenarnya dek kerana sebuk. Terima kasih kerna rajin menjengah….

Leave a Reply

