Whity

Standard

Whity dah tiada.

Dua hari sebelumnya…whity hilang. Kata mak..dia tak balik makan..merajuk ?? Sesat ?? Semalam waktu abah nak keluarkan kereta dari garaj..baru terperasan..whity duduk diam bawah kereta rupanya. Serta merta mak menelefon ke rumah.

Kata mak: Whity dah jumpa. Bawah keta abah. Datang cepat. Sakit agaknya. Tiada luka langsung tp macam dah nazak.

Segera saya capai kunci kereta dan larikan qaseh segera ke kereta. Bujang shahir ikut serta. Kanda….ralit menonton Malaysia Open..terpinga-pinga. Tak sempat saya khabarkan apa-apa.

Sampai ke rumah mak….Whity saya terbaring lemah. Air saya suakan ke mulut…tiada daya. Nafas sukar sekali disedut. Cepat-cepat saya bawa ke rumah. Sampai di rumah..nafas Whity makin lemah. Kanda usulkan ke klinik segera tapi…

“tak payah la. Tak sempat dah tu..biarlah dia mati kat rumah kau”..kata abah.

Senafas sahaja lepas itu. Whity saya diam saja. Tiada lagi mulutnya ternganga mengambil nafas….meraung izzah yg baru saja terbangun dari tidur dek kekecohan saya.

Sekejap saja Whity bersama kami sekeluarga. Kesedihan kehilangan LC masih lagi terasa.

Kadang-kadang saya menjadi seorang yang tamak dan pentingkan diri. Berfikir serta percaya betapa tidak punya apa-apa untuk disayang itu adalah lebih baik. Tidak perlu bersedih sekiranya terjadi kehilangan. Tidak perlu sesak menahan dada yg tersendat merintih sedih.

Tetapi gembira dan bermaknakah kehidupan? Punya orang yang disayang itulah yang lebih mengembirakan dan memberi makna sebenarnya. Kehilangan..sekiranya tiba..ada memori indah yg ditinggalkan serta masih boleh disimpan dalam kenangan dan sekurang-kurangnya ada bahagia yg sempat dikecap bagi memberi warna pada kehidupan kita.

Saya akur….walau sebentar ianya adalah lebih baik dari tiada peluang langsung untuk menyayangi dan disayangi kan…..

Leave a Reply

