Bad Apples

Standard

Nampak tajuk di atas ..rasa-rasa macam nk cerita tentang masakan pulak kan. Bukan. Ini sebenarnya tajuk buku yang saya pinjam. Konon-konon nak penuhi masa cuti nie…tapi masih belum habis baca lagi sebenarnya.

Tentang apa agaknya ye? Buku ini bagus. Bercerita tentang bagaimana menguruskan pekerja yang bermasalah. Bagaimana mengalakkan yang bagus dan baik untuk kekal sekaligus mempertingkatkan produktiviti.

Apa kene mengena buku ini dgn saya. Tak banyak pun…..sebab buku ini khas utk mereka yg berada di management level. Saya pinjam untuk melihat ke dalam diri..letak duduk diri saya ini bagaimana?

Nah……ini antara intipati buku ini. menarik. sungguh.

A bad apple is one of those employees who is just plain trouble or completely annoying. While it’s likely that most of your employees do a good job and are reasonably easy to work with, you will, from time to time, come upon someone who is difficult.

Bad apples can include anyone from the woman who constantly puts down other on the team, the guy who is never on time for anything, the womanwith the chip on her shoulder, to the man who simply will not stop talking about women bodies. Occasionally in your career, you may have to deal with bad apples with even worse qualities.

But , in short, a bad apple is the person on your team who makes your life, or those of your other employees, difficult.

Mahu jadi bad apple? Tentu tak mahu kan…. Jom kita perbaiki apa yang kita mampu. Dari negatif kepada positif. Susah? Tak pe…….yang penting kita cuba. Katakan tidak kepada BAD APPLES

“Dont’s let one ROTTEN employee spoil a GOOD bunch” kata buku ini lagi….

Kelmarin saya berjaya cantumkan balik mug pemberian adik bongsu saya  walau ada sedikit sumbing. Hadiah waktu berjalan-jalan ke GOLD COAST. jadilah…budak bujang..berjalan jauh-jauh….duit ntah kan ade ntahkan tidak. Tapi ingat juga beli cenderahati. Thanks Baim.

Ini…mug yg saya beli di Giant. Mug yg sebelum ini..sumbing juga. Terhentak pada meja barangkali.

Mak pesan..jangan minum dari cawan atau pinggan yang pecah. Jadi saya beli yang baru. Comel kan…..gambar lembu betina mooo…mooo…

Leave a Reply

