Khatan aka sunat

Standard

Nah…..inlah sebabnya kenapa shahir saya diberi layanan istimewa memilih habuan perut semalam….

Sudah selamat di POTONG!!!

Prosedur dijalankan di Klinik Zubir, Bangi. Nama doktor sama dengan nama kanda. Tak dapat diskaun pun. Tetapi walau apapun..memang berbaloi.

Teknik berkhatan biasa dengan bantuan laser bagi mematikan saraf darah sekaligus mengurangkan pendarahan. Potongan yang sangat kemas dan teliti. Ternyata memang memuaskan hati.

Bujang ini kalau ikut sejarahnya..pernah cuba dikhatankan pada umurnya 7 tahun (darjah 1) bersama angah. Dek kerana berkhatan beramai-ramai dan kebetulan ketika menunggu giliran ada seorang budak lelaki yang kelihatan sungguh cemas laju membaca Al-Fatihah secara sungguh kuat-kuat sambil menangis..shahir saya terlihat semakin cuak dan gentar. Ayat yg tak pernah saya lupa… sambil mata liar memerhati pintu dewan ialah….

Ibu…..pintu tu kunci tak? Kalau Shahir nak lari..boleh tak??

Akhirnya kerana kasihan…saya batalkan proses khatan shahir. Keluarlah dia dari dewan berkain pelikat bagaikan orang sudah bersunat lagaknya. Dari jauh..abah saya senyum simpul dengan sangkaan sudah selesai namun hampeh. Waktu dibawa pulang…janji dia pada kami…

“Shahir nak sunat darjah empat macam angah. tak moh ramai-ramai. Shahir nak sorang-sorang je dengan doktor”. Kali ini janji terlaksana. Dari pagi, tiada langsung tergambar perasaan gentar dan cuak diwajahnya.

Saya yakin bujang saya sudah bersedia kali ini. Sangat bersedia….!

Alhamdulillah…proses berkhatan aka sunat selesai sudah…….

Leave a Reply

