Merancang Kehamilan

Standard

Sudah 2 tahun 8 bulan umur Qaseh sekarang. Saya akhirnya menamatkan gelisah hati dalam memilih perancang kehamilan yang bukan sahaja mahukan yang sesuai tetapi mudah dan senang.

Sudah lama berkira-kira untuk merancang kehamilan tetapi masih buntu memikirkan yang mana paling sesuai. Akhirnya saya memberanikan diri mencuba suntikan Progestin dan Progesteron iaitu lebih jelas dikenali sebagai Depo Provera. Kaedah suntikan yang bertahan dalam tempoh 3 bulan.

Sedikit maklumat mengenainya yang saya ambil dari sumber sesawang ialah…

Depo Provera mengandungi hormon yang hampir serupa dengan progestron. Penggunaan Depo Provera berkesan kerana wanita hanya dikehendaki berjumpa dengan doktor atau jururawat untuk mendapatkan suntikan setiap tiga bulan. Faedah dan kesan sampingan Depo Provera adalah serupa dengan pil kontraseptif yang mengandungi progestin. Bagi wanita yang memilih kaedah ini, dianggarkan sejumlah 0.3% (3 dalam 1000) akan mengalami kehamilan yang tidak tidak dirancang dalam tahun yang pertama.

Proses amat mudah saya kira yang bermula dengan adegan berbasi basi antara saya dan SN tentang adakah saya sudah berkahwin dan xxx usai haid sayaa. Ops..lupa..saya hadir seperti yang dinasihati iaitu dalam tempoh 5 hari selepas kedatangan haid. Kemudian tekanan darah dan berat badan (sesi paling mencii…) diambil lalu disuruh tunggu di bilik I (Bilik rawatan perancang kehamilan).

5 minit menunggu..nama dipanggil bagi sessi consultation. Saya ini telah pernah mencuba IUD juga Pil (saya gagal kerana sering lupa). Lalu saya bersetuju dengan saranan SN untuk teruskan dengan Depo Provera. Dicucuk dan selesai. Proses mudah yang hanya mengambil masa keseluruhan hanya 20 min.

Pesan SN…kegemukan bukan satu kemestian. Ia bergantung kepada horman individu. Satu yang pasti ialah tempoh kedatangan haid yang mungkin akan menjadi pendek dan ada juga individu yang tidak didatangi haid langsung. Saya terima nasihatnya untuk mencuba yang ini. Yg mana paling selamat dan mudah sekiranya suntikan diambil ikut masa dan tanpa lengah.

Risikonya sekiranya nanti..badan saya naik seperti dipam-pam. Akan saya cuba teknik yang lain pula. Pinta saya..janganlah ada yang bertanya kenapa badan makin mengembang kerana pertanyaan itu nanti hanya akan menambah resah dan gejolak rasa hati saya.

Ini sahaja yang dapat saya kongsikan.

Saya mendoakan yang baik-baik saja dengan keputusan saya ini.

 

Leave a Reply

