Pitching suara..tinggi sangat!

Standard

Semua yang mengenali saya..dah faham benar. Faham tentang pitching suara saya yang memang tinggi. Bukan tinggi yang boleh nyanyi dengan merdu tapi tinggi yang sering boleh menyakitkan halwa telinga.

Sudah terbiasa. Keluarga sebelah mak..memang begitu. Kalau berkumpul walau tak ramai..riuhnya sekampung. Berborak dari dalam rumah..seakan boleh terdengar hingga ke seberang jalan. Saya ikut sebelah emak. Sebelah abah..lembut-lembut sedikit.

Sewaktu mula kenal incik suami jantung hati saya…sering kanda ingatkan jgn cakap kuat sangat. Adik-beradik disebelah kanda pun..lembut-lembut saja. Bercakap macam dalam kelambu antara dengar dan tidak. Dek kerana tidak biasa..saya terasa rimas juga.

Tetapi itulah saya. Payah sungguh mahu berubah. Dicuba juga setiap kali ditegur kanda juga kawan-kawan. Tapi begitulah…hangat-hangat tahi ayam sering. 3 hari…4 hari…..nah..suara kuat saya kembali semula. Antara diolag sering didengar…

1. Nani…tak payah lah cakap kuat sangat…nak cakap rahsia pun susah.

2. Kalau nak tahu Nani masuk kerja ke tidak…..tak payah tengok orang. dengar suara dari bilik je cukup.

3. Syyyhhh…perlahan suara sikit..sampai bilik tuan punya daerah rezeki pun boleh dengar.

4. Kak…suara akak kuat sangatlah. Macam suara tengah gaduh pun ader….hehe

5. Suara kuat……jadi cikgu disiplin elok nie…

6. Suara macam ni..tak yah pakai microphone. Kalau jadi MC family day..boleh nie.

Aduhai…..hari ni saya tanam tekad ntah kali yang ke berapa pun saya dah tak mampu ingat. Tekad saya untuk bercakap dengan nada sedikit rendah dan dengan kelajuan sedikit perlahan. Mampukah agaknya?

Baru nak mula….ada orang tu dah tegur…..

Kak….nampak sangat cam berlakunlah. Macam bukan akak je….

Isshh..hampeh betul.

Takpe..takpe….anggap ini sebagai cabaran.

Nak cuba cakap lemah-lembut dengan kanda 2-3 hari ni. Mesti dia ingat saya buang tebiat kan. Tak kisah lah….paling-paling pun dia rasa mual je…uwweekkk

Leave a Reply

