LUPA yang tak patut

Standard

Semalam petang berkali-kali kanda call dan pesan supaya jangan LUPA ambil Shahir di sekolah. Saya….dengan yakin mengiyakan…..tapi x disangka..kena stayback pulak utk review aka meeting.

Meeting jam 5 dan selesai jam 7.40 malam. Call rumah dan minta Nurul Izzah bersiap utk ke pusat tuition. Tiba-tiba saya teringatkan Anwar Shahir.

Saya: Izzah, shahir mana?  Atuk ada ambil balik tak?

Izzah: Mana ada? Ibu tak pesan kat nenek pun.

Ya Allah. bujang saya masih disekolah rupanya. Segera saya jadi kalut dan badan jadi tak bermaya. Macamana saya boleh LUPA nie? Addduuhhh……diluar suasana gelap dah menyelubungi. Kerisauan bertapuk-tapuk jadinya…..bimbang…

Kereta saya bawa selaju mungkin membelah senja. Dalam fikiran cuma mahu lihat bujang saya berdiri sabar menunggu. Saya nyahkan perasaan cuak yg singgah sekejap-sekejap. Ya Allah…semoga saja saya bisa sampai dengan selamat dan dakap bujang saya sambil mengucapkan kata maaf……..rasa macam ibu yg useless pulak.

Dalam perjalanan..telefon berbunyi. Mak dihujung sana….kalut pot pet pot pet marahkan saya.

“Mak,saya tengah pandu. Saya lupa betul. Tak sengaja. Mak kalau nak marahkan saya tunggu saya balik dulu. Saya memandu sebelah tangan saja nie….”

Mak matikan talian. Marah betul dia atas sikap lupa saya. Gusar tentunya dia memikirkan cucu yang entah apa khabarnya di Putrajaya sana.

Tiba disekolah….gelap saja. Darah panas segera naik ke kepala dan jantung terasa seakan mahu luruh dari tangkainya. Mata saya liar memerhati mencari susuk tubuh si kecil ini. Tiba-tiba……saya lihat dia nun melambai-lambai saya dari jauh.  Lega sungguh saya.

Bujang ini masuk kereta sambil senyum saja. Bila saya tanya kenapa tidak ambil inisiatif untuk telefon saya. Jawabnya..

1. Duit Shahir hanya ada RM1.50. Lepas pukul 7 dah xde org di sekolah shahir jalan kaki dtg sini. Nampak 7-11…jadi haus. Shahir beli air..duit habis. lagipun….

2. Shahir YAKIN ibu mesti datang!

OOohh…..sungguh rasa bersalah dengan jawapan no 2. Itulah anak-anak kita.

Yakinnya pada kita mengunung sentiasa.

Maafnya juga sentiasa ada dan tak pernah surut….

Terima kasih Allah!

Leave a Reply

