AMPAC AZ-ZAHRAH – Program Cuti Sekolah

Standard

Minggu lalu, saat diberitahu yang anak-anak ini akan menyertai program cuti sekolah AMPAC – Az-Zahrah Multi-Intelligence Academy…masing-masing seakan tidak setuju dan mahu protes. Along berjaya dipujuk dgn alasan…ibu mahu along belajar teknik manjadi pemidato terbaik. Di kusess memang Along masuk bahas…tapi tekniknya harus diperkemaskan. Ampac bukanlah asing pada saya….sering jika ke Az-Zahrah atas urusan kerja atau apabila saya turut serta dalam program ISMA, saya merancang utk anak-anak menyertai AMPAC walaupun sekali. Akhirnya rancangan saya diperkenankan Allah walau anak-anak ini harus dipujuk dahulu.

Angah, sehingga ke pagi hari pendaftaran..masih juga memuncung tidak setuju. Saya pancing dgn belanja bersarapan di Mc’D. Saya juga pesan..Angah try dulu k. Sehari pun jadilah. Ibu dah buat bayaran. Jangan sampai rugi. Please. …Angah angguk lemah. Yess….akhirnya angah setuju dan saya gembira sekurang-kurangnya dia memberi sedikit ruang untuk mencuba.

Pendaftaran berjalan lancar. Sewaktu program ice breaking bermula..dari jauh saya lihat Along sudah mula sedikit enjoy tetapi Angah masih tiada mood. Pandangan pujukan seakan mahu pulang tidak saya endahkan. Dari rumah..sekitar jam 1.00 tengahari dan saya yakin waktu lunch saya menelefon. Di hujung corong sana..angah menyambut.

Angah macamana? Menarik tak?

Bestlah Ibu! Nasib baik angah tak tolak.

Best? Seakan tidak percaya dgn perkataan yg saya dengar..saya ulang lagi. Best? Betulke apa ibu dengar ni?

Betul ibu. Best. Angah sikitpun tak mengantuk. Abg Badrul best. Abg dan kakak faci pun best.

Hati jadi lega.

Dari hari pertama sehingga hari terakhir ada saja positif value yg dibawa pulang.

Sudah yakin dan berani berbahasa Inggeris di rumah, sudah ringan tulang, sudah pandai berintonasi dgn baik sewaktu berpidato seperti pro lagaknya dan begitu banyak lagi islamic value yg dibawa balik. Pengisian yg amat bermanfaat buat anak-anak.

AMPAC mempraktikkan enviroment Learn & ENjoy. Suasana yang sangat berjaya dalam memberi keyakinan diri, semangat kepimpinan, teamwork, kemahiran berkomunikasi, sebagai energy boster bagi anak-anak yg lalai dalam mengejar matlamat menjadi pelajar berjaya. Selitan-selitan Islamic value dan betapa perlunya mengingati Allah di sepanjang masa membangkitkan kesedaran kepada anak-anak yang bukan sedikit.

Kerjasama facilitator yg terdiri daripada kakak dan abang yang sporting, energetic dan kreatif telah mendapat pujian. Pendekatan yg dibawa oleh En Badrul Sani sememangnya berjaya sehinggakan anak-anak ini menjadikan beliau idola dan mentor dalam banyak segi.

InsyaALLAH akan turut serta lagi di lain masa. Anak-anak dan apatah lagi kita ini manusia biasa sememangnya harus diperingatkan sentiasa dan diberi input-input yang positif bagi menjadi manusia yang terbaik juga.

Terima kasih AMPAC! Terima kasih Az-Zahrah!

Anak-anak sampai hari ini masih bercakap tentang AMPAC……..

2 responses »

Leave a Reply

