PMR 2011

Standard

Sehari sebelum keputusan keluar..hati Along, saya dan kanda dup dap dup dap saja. Hari yg ditunggu tiba, dup dap makin kencang. Perut terasa kecut. Amboi macam diri sendiri pulak yg ambik periksa. Plan nak tinggalkan bujang di rumah tak menjadi. Kanda usul semua ikut sama. Agar kejayaan sekiranya ada atau pun tidak…boleh tetap diraikan juga. Sempit. Ya…kereta sempit bila seluruh isi rumah menghenyakkan punggung masing masing. Kesempitan dlm kereta dgn penghawa dingin kurang berkesan tidak sama dgn tekanan yg sedang dilalui. Syukur cuaca tidak panas hari ni. Bahang dlm kereta seperti selalu-selalu langsung tidak wujud.

Tiba di Kusess..sudah ramai yg memenuhi ruang parkir dan dewan. Langkah kaki di ayun….penuh debar. Ini debaran pertama mengambil keputusan PMR bagi kami berdua. Gementar. Untuk Along, kami tidak meletakkan harapan yg sangat tinggi. Cukuplah kalau Along berjaya mendapat 6A sekurang-kurangnya untuk berada terus di daerah ilmunya. Saat keputusan diterima, spontan Along melompat terkejut. 8A tertulis jelas. Kepingan keputusan di lihat berkali-kali seakan tidak percaya. Iyalah..percubaan tempohari hanya mampu mendapat 5A. Menangis kegembiraan..itu pasti. Seakan mahu dicubit2 diri….masih tidak percaya. Alhamdulillah. Usaha dan doa Along akhirnya menampakkan hasil.

Tahniah Along!

Angah tersenyum sengih. Kenapa? Sebab Along sudah meletakkan standard utk Angah capai. Susah ye Angah? Xpe..jgn bimbang. Angah buat termampu Angah. Jgn Banyak main-main tahun depan sudah. Giliran Angah PMR  dan Shahir UPSR pula nanti.

Untuk Shahir, saya dan kanda arif kemampuan dirinya. 5A untuk UPSR adalah sangat sukar. Minat belajarnya sangat kurang dan sebab itu kanda beri ruang Shahir mahir dalam sukan badmintonnya. Walaupun nanti Shahir tidak mampu mengecap kejayaan seperti kakak-kakak dan abangnya, dia masih punya kehebatan dalam bidang yang kakak dan abangnya tak punya.  Tetapi, saya tidak mahu berhenti berharap, jauh sekali untuk tidak punya keyakinan pada bujang ini. Mana tahu kalau tiba-tiba, dia menunjukkan taringnya dan mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dgn mereka yg sudah berjayakan. Doa saya untuk Shahir dan anak-anak tidak pernah putus…harus.

Kejayaan hanya diraikan di Mc’D mengikut permintaan Along. Teringin Prosperity burger katanya. Hadiah? Eerrmmmm…..ikut apa yg termampu. Bersyukur anak-anak memahami…..

Tadi sewaktu masing-masing sebuk masuk ke perut kereta, Qaseh menolak.

Ayah, keta ayah ni sempit tahu tak. Adik nak naik keta yg tu….sambil mulut mejuih ke arah kereta Alphard warna putih yg parkir di sebelah.

Adoyai…pitam kanda sekejap. Pandai komen dah budak kecik nie. Merengek-rengek Qaseh bila dipaksa masuk juga. Kanda memujuk. Isi kereta membising…anak-anak berlawan kata sambil memujuk kanda menukar kereta yg lebih besar. Kecoh…tapi seronok.

Ok..ok. Semua kena rajin doa. Kalau Izzah dapat masuk asrama…ayah tukar kereta besar.

Yeeehoooo…semua jerit gembira. Semoga impian jadi kenyataan kan. Ammmiiiiin..

2 responses »

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s