Teringin ke kagum??

Standard

Tadi malam, sewaktu menunggu utk take away pizza d pizza hut…mata saya tertarik pada meja depan yg diisi oleh keluarga moden dengan 2 orang dewasa dan 7 kanak-kanak yg comel dan paling penting behave.

Si suami cool saja. nak kata hensem…tak juga tapi boleh tahan. Si isteri pula manis…badan tak gemuk..masih boleh berlegging langsung tampak muda lantas menimbulkan tanda tanya pada saya. Anak2 mereka kah agaknya kesemuanya?? Saya tunggu dan pasang telinga. Mahu juga tahu…adakah itu anak2 mereka atau mungkin anak2 saudara yg dibawa makan bersama diluar.

Usai makan..masing2 becok menanyakan itu ini dgn org dewasa tadi. Ayah..bla..bla..Ibu..bla..bla…. Tak syak lagi. Anak2 yg comel serta elok paras  berumur sekitar 12 sehingga 2 tahun itu kepunyaan mereka berdua. Ooohh..sungguh saya kagum. Kagum sehingga walaupun pizza saya sudah siap…saya masih lagi menunggu untuk melihat keluarga ini beredar.

Sangatlah sweet juga kerana….anak2 yg besar pandai memimpin adik2 yg kecil. Comelnya. Serta-merta fikiran saya terus teringatkan kesayangan-kesayangan  saya di rumah. Sungguh saya bersyukur dikurniakan 5 cahayamata yg sihat dan behave juga. Memandu pulang…saya diulit angan-angan..teringin pula menambah isi rumah seperti keluarga tadi…. serius…!!

Tika kepala sudah diletakkan di bantal sambil menunggu lena, saya ceritakan pada orang sebelah tentang kekaguman saya. Kemudian saya tanya..“Kanda, kita tambah isi rumah lagi mahu? Kanda gelak…kemudian senyum sambil jawab.  “Kalau muda lagi bolehlah. Esok…bila hantar anak pi sekolah orang ingat hantar cucu pulak” sambil congak-congak kanda sambung...“Memanglah seronok ada anak ramai. Tapi kita berdua pun bukan gaji besar sangat. Betul..setiap anak tu adalah rezeki tapi cukuplah keluarga yg kita ada ni. Kalau abang gaji besar….nak tambah 2-3 orang lagi pun tak apa”.

Kanda jeling saya dan senyum. Saya setuju. Sekurang-kurangnya kanda dan saya sama-sama punya impian untuk punya keluarga besar tetapi ada kekangan yang menyebabkan kami tidak meneruskan hasrat itu. Walauapapun…sekiranya nanti Allah murahkan rezeki….diberi tambah isi rumah…kami terima dengan hati yang penuh syukur.

Aarrggghh..sungguh saya teringin punya anak ramai serta berkeluarga besar sebenarnya. Sungguh!!

This slideshow requires JavaScript.

Leave a Reply

