Senaman kempiskan perut..

Standard

Saya sejak kebelakangan ni memang addicted dgn perkara berkenaan kesihatan ni. Walaupun kadang-kadang macam hangat-hangat t**i ayam, yang penting kesedaran utk terus sihat tetap maintain tau.

Semalam bila asyik layan rancangan Dr Oz, tertarik pula dgn senaman kempiskan perut yg diajar. Pernah juga terbaca cara yg sama di banyak makalah kesihatan. Cuma baru kali ini tertarik utk mencuba.

Kalau ada bola mainan anak2 kat rumah tu..boleh lah pinjam kejap. Jom cuba…

Dalam position berbaring , letak bola antara kaki dan depa tangan lurus atas paras bahu. Perlahan-lahan angkat kaki bawa bola tadi ke paras lutut..melepasi perut. Masa ni akan terasa otot perut sedikit tegang. Sambut bola dgn tangan dan bawa melepasi kepala. Berhenti satu saat, bangun sambil kali terangkat dan bawa bola ke posisi awal kembalikan antara celah kaki. Lakukan secara ulangan sekurang-kurangnya 10-15 kali sehari.

Jom kita bersenam kempiskan perut. Comei sikit bila berbaju apapun. Tak payah susah2 tahan nafas setiap kali berjalan terutama semasa berfoto. Ini gara-gara kebanyakkan foto saya pasti ada nampak sedikit perut yg membuncit. Hampeh betul…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s