Qaseh

Standard

Semalam ke Hentian Kajang. Hantar kanda naik Sani Express menuju ke Kuala Trengganu. Sempat jugalah berfoto di luar dan dalam bas. Macam tak pernah jumpa baslah pulak. Usai lambai-lambai dan lihat bas berlalu pergi, kami pun angkat kaki juga..beransur pulang.

5 minit dalam kereta, Qaseh Fatihah diam saja duduk di belakang.Qaseh! Awak tengah buat apa tu? Tido ye?? tanya saya

Senyap. Izzah di sebelah menjenguk ke belakang.Perlahan Izzah bisik. Ibu, Qaseh ada kat belakang Ibu, sebelah tingkap. Mulut kumat-kamit macam nak nangis.

Qaseh, kenapa? Awak dah mula rindu ayah ye??

Huuuuuwaaaaa…pecah tangis dari budak kecik ni. Bingit. Saya pujuk…janji singgah d Mc’D belikan Happy Meal. Tangisan mereda. Saya tanya…Awak rindu ayah? Qaseh angguk lemah. Saya sambung…OOoo..ayah pergi awak nangis. Masa Ibu dgn Ayah pergi Bandung, awak nangis tak? Dia jawab...nangis lah. Macam nie...sambil tekup muka dgn tangan dan henjut-henjut bahu konon mcm sedih sangat.  Saya senyum.

Tadi petang kanda call dan bercakap dgn Qaseh. Ayah, bila ayah nak balik? Angguk-angguk. Ok. Nanti bila ayah balik, ayah bawak adik dgn ibu pulak naik bas tau. Ibu…..adik…..tapi, kalau kakak…NO..NO..NO (sebab kakak selalu sakat dia agaknya). Abang Yes..Yes..Yes. Along dgn angah pun Yes..Yes..Yes tau ayah. Kakak je tak boleh. Sebab kakak suka kacau adik!!

Errmmm…malam semalam dan malam ni hanya saya , Izzah dan Qaseh. Mesti tidur awal sebab dah selalu sangat tidur kewat malam. Saya dan kanda biasanya jam 12 atau 1 baru masuk tidur. Ini lah masanya untuk cuba mendapatkan tidur yang cukup. 10 mlm hingga 6 pagi…cukuplah 8 jam…wah bestnyer.

Oh ya…tentang Shahir, tadi match dgn pemain  rank pertama pilihan bawah 12. Kalah, Esok ada match lagi….double. Cuba yg terbaik ya sayang…

Leave a Reply

