Mee Goreng sedaaap…

Standard

Tadi singgah di rumah teman. Berkira-kira mahu dinner di luar tetapi dek kerana murah rezeki..tuan rumah berbesar hati masak mee goreng sedap utk kami. Langkah kanan agaknya. Perut memang tengah lapar. Kanda makan berselera. Shahir makan bertambah-tambah.

Kanda: Amboi…shahir bertambah-tambah makan. Sedap ye? Ibu masak pun tak makan beriya-iya macam ni.

Saya pandang kanda dgn senyum sedikit paksa. Shahir jawab….perut tengah lapar ayah.

Saya: Pandai anak ibu ambil hati ibu ya..sambil senyum sindir kanda. Lapar dan sedaplah mee goreng..tu pasal bertambah2. Kalau tak sedap…lapar macamana pun tak mahu masuk. sambung saya.

Kanda: Haa..arrr..memang sedap. Mintak lah resepi. Saya senyum…paksa. Masih cuba senyum dan berbasa basi dgn tuan-rumah. Memang mee gorengnya sedap…tapi tak banyak beza sedapnya dgn yg sering saya masak. Bukan masuk bakul angkat sendiri tapi itulah penilaian saya. Kanda ni memang tak tahu nak ambil hati bini. Selalu-selalu yg dipujinya makanan saya tu sedap….pura-pura ke agaknya?. Hati dh cuak dan mula mahu sakit.

Nah..di sini saya cuba berfikiran positif. Kalau saya mahu terus mempertahankan mee goreng saya lebih sedap…ia tidak menyelesaikan apa-apa. Mungkin saya akan rasa puas-hati tetapi puaskah kalau cuba menidakkan penilaian spontan orang lain. Mungkin benar..mee goreng teman saya itu memang sedap agaknya. Lantas…saya sejukkan hati menerima kritikan tadi sebagai kritikan yang membina. Mee goreng tadi kena dengan tekak kanda barangkali dan lebih sedap dari yg saya masak utk kanda sepanjang 16 tahun ini mungkin. Haa….sempat juga saya jadi chef sementara tadi…jadi dapatlah juga belajar bagaimana cara masaknya. Tiada banyak beza dari segi bahan mentah selain udang yang banyak dan besar…serta teknik masakan yg sedikit berlainan.

Akhirnya saya boleh senyum sepanjang jalan pulang dan control diri untuk tidak merajuk. Hehe…mahu jadi manusia yg sering berfikiran positif dan menerima kritikan sebagai sesuatu yang membina. Walla…..berjaya!

Leave a Reply

