Jiran sebelah rumah….

Standard

Qaseh hampir 4 tahun 1 bulan.  Tadi ke kedai….sikecil mahu beli aiskrim. Saya hulur not satu ringgit….cepat berlari-lari anak masuk ke perut kedai. Saya mengekor dari belakang…mahu lihat apa akan aksi selanjutnya.

Kebetulan cermin bekas aiskrim terbuka…ambil satu yg bernasib baik kerananya harganya juga hanya satu ringgit..kemudian terus beratur mahu bayar. Dek kerana kecil sangat..terkial-kial mahu hulur duit pada tuan punya kedai. Usai…..si kecil Qaseh disapa seorang anak muda.

Qaseh…!

Saya dijengah hairan. Siapa? Getus hati saya.

Hi abang.!! sambut Qaseh…mesra.

Qaseh, awak main tegur je ye. Sapa abang  ni? tanya saya. Anak muda tadi senyum saja.

Ibu, ini abang yg duduk kat sebelah umah kita la. Kan abang kan?? Laju anak muda angguk kepala sambil senyum meleret.

Awak student UNiKL yg tinggal sebelah rumah ya?? soal saya….hairan.

Ya kak. jawabnya sedikit megejutkan saya. Sungguh…dah hampir setahun tinggal berjiran….saya masih tidak berapa kenal anak2 muda ini. Kalau jumpa di jalan pun pasti tidak bertegur. Keluar pagi balik malam…walau kadang-kadang terserempak..jarang sekali mahu melihat raut wajah jelas-jelas. Anak-anak  muda sebelah rumah ni memang rajin menyapa…tapi saya memang tak berapa mengangkat wajah memerhati tapi hanya sekadar mengangguk tanda membalas tegur.

Qasehlah yg sering berbual di celah pagar. Bertanya dan melapor itu ini. Hasilnya si kecil yg ramah ini yg lebih mengenali jiran berbanding saya dan kanda.

Image

Leave a Reply

