Berenang…yeayyyy

Standard

Saya sebelum ni memang tak pandai berenang. Rumah arwah nenek sebelah mak di Ampang dan nenek sebelah abah di Bagan Datoh memang tiada sungai. parit adalah…tapi tak berapa mendatangkan keterujaan untuk berenang. Mungkin disebabkan airnya yg keruh atau mungkin memang fobia dgn air yg mengalir. Ya…saya memang sedikit ngeri dgn air yg mengalir. Sebab itu jarang sekali mahu membawa anak-anak ke sungai dan laut.

Sering…anak-anak saya bawa saja ke kolam renang. Hasilnya, anak-anak selain si kecil Qaseh semuanya sudah pandai berenang dan saya sedikit tercabar dgn progress anak-anak. Untung di daerah rezeki ada rakan yang usulkan utk belajar berenang. Apa lagi..cepat-cepat saya angkat tangan mahu turut serta.

Cepat google cari baju renang…click cimb..bayar..dan akhirnya kelas renang pun bermula. Tidak perlu instructor kerana antara teman ada dua orang yg mahir berenang. Guna orang dalam..save budget..lagipun masih baru nak bermanja-manja dgn air kan…….

Kelas pertama, saya terlepas peluang kerana ada halangan. Saya pergi juga hanya mahu merasakan keseronokkan hari pertama. Kelas kedua saya hadir dgn semangat yg sangat berkobar-kobar dan akhirnya pada usia 38 tahun…saya berjaya mengapungkan diri dan berenang. Masih juga satu kejayaan yg besar untuk saya. Cuti sekolah nanti bolehlah berlagak dengan anak-anak dan tinggallah kanda memerhati kami berenang dari jauh…hehe

Nah..berikut tipsnya untuk cepat belajar berenang…

  1. NIAT MAHU BELAJAR – Ini langkah awal yang paling penting. Tanamkan didalam diri bahwa renang adalah olahraga yang terbaik
  2. JANGAN MALU – Apatah lagi bila melihat anak2 kecil pun dah pandai berenang. Permulaan..carilah kolam renang yg tak ramai orang atau…berenanglah beramai-ramai bersama kawan-kawan jadi tak nampak sangat yg kita ni tak boleh berenang.
  3. MESTI PAKAI GOOGLE – baru confident. kalau tutup mata masa berenang kita akan rasa terkapai-kapai macam nak lemas. Swim google is a must tau. Kuranglah rasa takut.
  4. BELAJAR BERNAFAS – ini yang paling penting dan susah juga. Saya mahu mahir di waktu kelas ketiga esok.
  5. JANGAN TAKUT DAN RILEKS Tertelan air sewaktu berlatih itu biasa. Tercunggap-cunggap mengambil nafas itu juga biasa. Mahu mahir mesti belajar susah dulukan. Yg penting jangan takut dan sebenarnya berada didalam air tidak setakut yang kita bayangkan. Yakin boleh…
  6. BELAJAR MELUNCUR DAN MENGAPUNG DIRI – Setelah pernafasan dah mula bagus bolehlah cuba meluncur dlm air. Rilek dan cuba santai dalam air serta ringankan badan. Saya pun tak sangka dgn begitu saya mampu terapung. Walla….happy sungguh.Asal kita rileks dan pernafasan OK, kita tidak akan tenggelam.
  7. BELAJAR GERAKAN haa…yang ini saya kan belajar esok. Di kelas yg ke tiga. Moga saja dipermudahkan…

Cukup mudah bukan… semoga tips ini berguna untuk semua.

Ingat…Tidak ada kata terlambat untuk belajar tau…

Leave a Reply

