Beza & Syukur

Standard

Tadi kami ke UPM…berjumpa atuk saudara sebelah kanda. Sambil menyelesaikan perkara asas..sempat jugalah kad jemputan kahwin bertukar tangan. UPM dan Sepang tidaklah jauh mana. Selalu juga ke hulu ke hilir melalui jalan yg sama tetapi jarang sekali mahu singgah. Sudahnya…..berziarah hanya bila ada sesuatu yg penting. Berjumpa juga sesekali di luar..itupun hanya di rumah orang kahwin atau sekiranya ada kematian.

Dah 10 tahun rupanya tidak singgah di rumah Tok Chu..panggilan kami kepada beliau. Bapa saudara paling bongsu mak mertua saya. Orangnya masih segak…umur dah 70 pun. Pencen dah hampir 15 tahun dan sekarang menghabiskan masa berkebun.

Yg mahu saya sampaikan ialah betapa bangganya saya dgn anak-anak beliau yg pangkat bapa saudara saya. Semuanya belajar di luar negara…ada yg dah balik dan bekerja pula dgn syarikat gergasi dgn tangga gaji tinggi saya pasti. Walau begitu tetap juga ada yg kurang……tiada masa. Anak2 sebuk selalu. Berjumpa di hari raya pun payah hingga antara 4 anak…yg sudah berkahwin hanya seorang. kata beliau 10 tahun kahwin baru dapat cahayamata…alhamdulillah.

Beza sungguh Tok Chu dgn abah saya.

Tok Chu dah 70 tahun…..abah akan mencecah 61 tahun Oct nanti.

Tok Chu hanya ada seorang cucu….abah saya dah pun ada 13 cucu.

Tok Chu hanya ada satu menantu…..abah saya dah ada 3 dan menantu terakhir akan menjengah bulan hadapan.

Tok Chu hidupnya senang..mewah…pencen saja sudah cukup. Abah saya tiada pencen..hidup biasa-biasa saja.

Errrmm…itulah jalan yg ditentukan Yg Maha Kuasa kan. Manusia yg diberi kesempurnaan tidak ramai. Setiap kelebihan dan kekurangan ada sebab dan musabab. Nah…

Belajarlah bersyukur dgn apa yg kita perolehi walaupun ia sekadar ada-ada. Membandingkan dgn yg lebih sempurna hanya membangkitkan rasa tidak puashati dan akhirnya kita tidak rasa bahagia. Berterima-kasihlah walau hanya menerima cuma sedikit.

Leave a Reply

