Tahun 70an & 90an

Standard

Tertarik dgn nota di atas.

Saya sendiri adalah mereka yg lahir di tahun 70an. Membesar dalam era 80an & 90an yg dunianya masih selamat saya kira. Ketika kecil bermain nun jauh dihujung kampung sehingga kelibat tidak kelihatan dan pulang dgn bau peluh menusuk lubang hidung. Permainan kegemaran kadang-kadang main guli, batu seremban, penutup botol, batang aiskrim, ‘Pepsi Cola one-two-three’ , ‘Police & Sentry’, main rounders, galah panjang dan macam-macam lagi. Bila lapar..makan tengahari di rumah dan jika abah terlepas pandang..cepat saja menyusul menemui kawan-kawan semula sambung main. Kena rotan?? biasa….kalau ralit bermain dan pulang bila azan maghrib sudah sayup-sayup kedengaran. Masa itu selamat…sangat selamat. Kisah culik…cabul apatah lagi rogol…ntah..macam tidak kedengaran atau jarang-jarang mungkin. Mak n abah tiada gusar…yg penting tahu balik rumah.

Ada banyak yg nak diceritakan utk tahun-tahun tu kerana semuanya sangat sweet. Tahun 90an ketika itu, alat komunikasi baru jinak-jinak merpati dan sudah ada telephone bimbit utk yg mampu membeli. Saya dan kanda bercinta-cinta di awal tahun ini lah. Tidak mampu punya hanphone sudahnya hanya sering mengirimkan surat dan nota-nota kecil untuk berkomunikasi dan nota-nota kecil itu masih saya simpan hingga kini. Ada satu kotak tau…..kadang-kadang bila mengemas terjumpa, duduk dulu baca..aarrgghhh rasa malu sendiri pulak..hehe. Ops…disebabkan rumah sepelaung jadi kami tak hntar surat guna pos malaysia. Kami guna posmen kecil yg moodnya perlu dijaga baik-baik iaitu adik kesayangan saya. Kalau moodnye swing..alamat tiada surat dihantar dan diterimalah jawabnya. Upah pun mesti ada…tapi bukanlah 20sen mcm dalam citer P.Ramlee tue. Selalu-selalu kanda yg bagi upah sebab masa tu saya baru nk ada duit sendiri. Upah apa ye?? Kadang-kadang Chickerdis, Mamee , Kum Kum, UFO, O-Ya, Ding Dang  dan kalau bernasib baik dapatlah bawa pensel model baru balik rumah.

Banyak jasa posmen kecil saya ni. Sekarang dia dah dewasa….hensem dan sudah punya teman hidup. Saya sangat bahagia untuk adik bongsu saya ni. Dengan abah yg garang…dan kalau tanpa bantuan posmen kecil ni..bagaimanalah agaknya nak berhubung dgn kanda dulu-dulu. Bila ingat balik detik bila dia terhegeh-hegeh balik dari kedai sambil sengih-sengih..saya yakin sangat ada surat utk saya. BIla mahu balas surat..saya pula kena bodek dia baik-baik…kalau tidak mahu dia protes tak mahu tolong..saya jugak yg susah.

Ohhh..sungguh sweet masa tu. Utk kanda..sorry eekk. Jgn marah saya cerita kenangan manis dolu-dolu kat sini tau. Utk adik saya Baim…..Klong sayang awak dan jasa awak akan klong n abg long kenang sehingga ke hujung nyawa…Thanks Dik!! Semoga awak dan isteri terus dilimpahi cinta sayang sehingga ke akhir hayat. Amin

3 responses »

      • 🙂 ya boleh ke terima kasih kak..best nya dapat kakak lagi…actually sue ada 3 kakak kandung kakak angkat tak ada lagi you the 1st one….:) semua kakak sue jauh..akak le kiranya akak yang satu tanah

Leave a Reply

