Qaseh 4 tahun 8 bulan

Standard

Usai solat Maghrib tadi saya turun ke ruang tamu. Mata lincah mencari Qaseh Fatihah.

Mana adik long? Anwar letak jari di bibir isyarat minta diam sambil menjuih ke arah bilik bawah aka bilik solat. Saya jenguk. Kelihatan Qaseh sedang duduk atas sejadah sendirian. Sujud kemudian duduk tahiyat akhir sambil jari telunjuk tergoyang turun naik. Mulut kumat kamit…entah gerangan apa doa yg dibaca agaknya langsung kemudian memberi salam ke kiri dan ke kanan.

Saya intai hingga selesai sambil seakan mahu menahan tawa. Comelnya. Anak yg lain senyum simpul.

Qaseh keluar tersipu-sipu. Saya tanya adik solat ke? Ye la.. Qaseh jawab. Baca doa aper? Adalah…dia jawab lagi.

Adik kenalah doa..Ya Allah saya mahu jadi anak yg soleh, sihatkan ibu ayah saya…murahkan rezeki kami ya Allah. Pantas dia jawab lagi…..adik tahulah ibu. Nanti adik doalah….sambungnya sambil peluk saya erat-erat.

Comel awak nie.

Kelmarin bila saya cerita pada kanda tentang kawan yg sedang mengandung menambah isi rumah. Anak2 bising tidak setuju. Bukan sebab tak suka baby….tapi sebab dah tak tahan di buli Qaseh hari-hari semasa cuti sekolah ni. Budak kecik yg banyak kerenah..semua kena layan dia kalau dia mahu. kalau tak dia ugut mahu nangis…..dan kalau dia nangis…semua orang akan kelam kabut takut dimarahi saya dan kanda. Berkuasa kan si kecik nie…..haha

_MG_2285

Leave a Reply

