Monthly Archives: December 2012

Walimatul urus : Baim & Aini

Standard

Amboi…macam busy sgt saya nie hinggakan nak kongsikan detik gembira adik bongsu di blog ini pun mengambil masa hampir 6 bulan.

Adik bongsu saya Baim beza hampir 10 tahun dari saya. Menjadi posmen saya waktu bercinta-cintaan dgn kanda dulu-dulu. Tinggi dan kacak juga macam abah saya waktu muda-muda cuma hidungnya paling mancung dalam keluarga sebab masa berada dalam perut mak…cerita hindustan yg heronya Amitabh Bachan jadi favourite mak. Budak manja ni sampai kahwin stay dgn mak…jadi mak selalu doa dapat menantu yg boleh layan makan minum dia dgn baik. Duduk bujang?? pernah juga tapi tak lama…..balik semula rumah mak temankan kedua org tua saya walau terpaksa berulang Shah Alam ke Sepang.

Pada umur hampir 30 dah dua kali kecundang cinta….huhu. Akhirnya sudah tak mahu cari sendiri dan minta mak saja yg carikan. Ada juga cubaan mak mencouplekan dia dgn anak2 kawan mak tapi tak berapa nak berjalan lancar. Saya pula….masa mak khabarkan…saya sudah terbayang dua calon paling sesuai. Pertama..kawan lama saya dan kanda yg memang lebih muda dari kami dan sorang lagi kawan baik saya yg dah umpama adik sendiri cuma kini dara ni berada jauh di Saudi mencari rezeki.

Lepas bincang-bincang…cuba dgn yg pertama dulu…kalau tak berjaya saya cuba keneng-kenengkan pada yg kedua pulak.Yg pertama ni anak gadis yg baik dari keluarga yg baik-baik juga. Simple, berbudi-bahasa dan sangat humble. Kenalkan berdua melalui ‘mukabuku’ dan saya berdoa dari jauh semoga hubungan itu berjalan lancar.

Sudah jodoh agaknya….dalam diam menyulam cinta. Tahu-tahu dah mahu merisik dan bertunang. Mak bersyukur sangat. Adik saya Baim sudah bertemu jodohnya dan June 2012 dua hati disatukan dan dua keluarga yg asing kini membina persaudaraan.

Image

Untuk Baim…isteri itu pemberian Allah dan amanah untuk dirimu. Jaga amanah itu baik-baik sehingga nanti dikurniakan buah hati cinta sayang iaitu anak-anak sebagai penyambung kasih. Jadilah suami yg terbaik yg membahagiakan isteri dan anak-anak di dunia dan akhirat dgn kasih sayang menggunung. Kak long sangat yakin, adik kak long ini mampu menjadi ketua keluarga yg terbaik…ketua keluarga yg akan menjaga dan menjauhkan kesayangan-kesayangan jauh dari api neraka.

Untuk adik ipar Aini, terima kasih kerana memilih adik klong menjadi sebahagian dari hidupmu ya. Terima kasih kerana menerimanya seadanya dgn kekurangan yg dia punya. Beri peluang kepada kekurangan dan kelebihan bagi menjadikan hubungan ini dipenuhi keserasian.Semoga Aini menjadi suri yg terbaik buat Baim dan melayari kehidupan bersama dengan penuh kasih sayang sejati.

Image

Doa kak long sentiasa ada untuk Baim & Aini…juga untuk adik-adik klong yg lain….Fara & Syarif serta Azhar & Mastura. Semoga kebahagian berkeluarga ini milik kita sehingga ke akhir hayat. Amin

TOYYIB Cafe

Standard

Dah hampir sebulan asyik tengok banner Toyyib Cafe di laluan sekitar Nilai. Warna banner seakan warna kopi sangatlah mengiurkan bagi saya yg sukakan kopi sangat-sangat.

Hari ni ada skit stress jadi tekak rasa mahu minum kopi puas-puas. Agenda tercapai dan Kak Wanie sepakat setuju ngopi di Toyyib Cafe Nilai berdekatan The Aston hotel dan Bank Islam.

Ada promosi tau. Minum PERCUMA untuk White Coffee & Functional Coffee. Ada cake dan makanan lain juga tapi tak sempat nak rasa sebab dah lewat.

Coffee SEEEDAPP….sebab ada rasa herba sikit. Ambiance not bad…best. Bangga dapat melepak di kedai melayu yg ala-ala starbucks..hehe. Jom singgah…

Photo: Thoyyib Cafe hampir siap... sedang jalani proses penyusunan dan latihan dalaman... akan beroperasi tak lama lagi... Nantikan :)

Aside

Perspektif Islam terhadap Pemindahan dan Pendermaan Organ – pusat sumber transplan nasional

Pemindahan organ adalah satu kaedah rawatan yang tidak disebut secara spesifik di dalam al-Quran mahupun Sunnah Rasulullah s.a.w. kerana kaedah ini merupakan satu perkembangan baru dalam dunia perubatan. Satu daripada maqassid al-syariah (matlamat syariah) adalah untuk memelihara nyawa. Prinsip-prinsip syariah yang digunakan untuk mengeluarkan fatwa mengenai kaedah pemindahan organ ini termasuklah keperluan mengatasi larangan, memilih jalan yang paling kurang mudarat dan mudarat perlu dirawat dengan berikhtiar. Di Malaysia, fatwa mengenai keharusan pendermaan dan pemindahan organ telah dikeluarkan semenjak bulan Jun 1970 lagi.

Dari perspektif Islam, pemindahan organ diharuskan dengan syarat tidak ada alternatif lain yang boleh menyelamatkan nyawa pesakit. Di samping itu, kaedah rawatan ini juga diharuskan sekiranya tidak mendatangkan mudarat yang lebih besar kepada penerima organ atau penderma organ (sekiranya penderma masih hidup). Islam juga mensyaratkan pendermaan organ dilakukan secara ikhlas dengan niat untuk membantu orang lain semata-mata kerana Allah s.w.t. dan bukannya bagi tujuan untuk mendapatkan ganjaran, habuan, populariti atau glamor. Organ dan tisu juga tidak boleh diperniagakan kerana Islam melihat jual beli organ dan tisu sebagai suatu perkara yang haram. Pendermaan organ juga perlu mendapat izin dan persetujuan penderma, yakni pendermaan organ tidak boleh dilakukan kerana dipaksa.

Dah hampir sepuluh tahun berikrar menjadi penderma. Semoga dipermudahkan urusan dan dapat dimanfaatkan oleh yg memerlukan. Untuk diri sendiri…harus jaga baik-baik kesihatan diri. Memberi yang terbaik sekiranya mampu adalah lebih baik kan?

Abah dan mak serta anak2 maklum dan faham cuma…kanda masih belum boleh terima…..

Dermalah organ demi kehidupan….

Sebab wanita cepat nampak tua?

Standard

Sharing dari “mukabuku”….

Ada segelintir kaum suami mudah mencari perempuan lain kerana menganggap isteri mereka sudah tidak cantik, nampak tua, gemuk.. Tapi tahukan anda semua wahai kaum suami sebab-sebab yang menjadikan para wanita khususnya isteri & ibu cepat nampak tidak menarik di mata anda?

1. Tahukah anda, jika kita makan dengan perlahan dan mengunyah makanan sehingga benar2 hancur, itu akan membantu proses
penghadaman kita, sekaligus mengelakkan kita gemuk.. tetapi kasihan kaum ibu ni, terpaksa makan laju2, telan terus tanpa sempat dikunyah kerana nak memujuk anaknya yang menangis. Tapi si suami..layan jer sambung makan, buat2 xdengar anaknya menangis. So, wanita pun mudah jadi gemuk sebab makanan x sempat nak hadam betul2.

2. Wanita juga mudah gemuk kerana sifat mereka yang tidak suka membazir. Makanan yang tidak habis dimakan oleh anaknya, maka dialah yg akan menghabiskannya pulak. Sayang katanya… takut membazir. Membazir tukan amalan syaitan. Si suami pulak dengan riaknya mengatakan “kau ni kuat betul makan!”

3. Bila anak menangis tengah malam nak minum susu, bapaknya akan tido mati terus.kalau yang dengar pun buat2 tido lena sbb malas nak bangun, malas nak ganggu tido nya.wanita lah yang dalam semalam, berapa puluh kali terpaksa bangun membuat susu utk anak.. Bila x cukup tido, mulalah muka nampak letih dan cepat nampak tua. Kedut2 pun mula wujud. Masa tu guna Total Effect ker, aper ker… xkan nak hilangnya. Petua utk cantik kan ada dua yang penting, minum air banyak & TIDUR SECUKUPNYA.

4. Dan bagi wanita yang berkerjaya, sudahlah penat bekerja utk membantu menambah pendapatan keluarga, bila balik rumah, semuanya dialah yang kena uruskan. Dengan perangai anak2, perangai bapaknya… nak itu, nak ini.. So, wanita pun membebel, marah2… dan bila marah2, banyak leter, so cepatlah jadi tua..

Kesimpulannya. ..wanita cepat tua & cepat gemuk adalah disebabkan LELAKI atau lebih tepat lagi SUAMI.. Oleh itu, hargailah segala pengorbanan isteri anda. Mungkin sekiranya sehari sahaja isteri anda tiada, dan anda perlu memikul tanggungjawab dia sementara, anda mungkin tidak mampu melakukan seperti dia lakukan.

Nah …..membaca tulisan di atas, saya sering terbayangkan episod-episod di kedai makan. Selalu saya lihat apabila tiba di kedai yg perlu layan diri, si bapa akan cepat2 cari tempat dan kemudian bersenang lenang labuhkan punggung. Anak2 bising melalak..bergaduh….eerrm…dia buat pekak je. SI ibu adalah yg paling sebuk. Pi ruang makanan..lepas satu pinggan ke satu pinggan di isi dan dibawa ke meja makan. Sambil tu sempat juga singgah order air pulak. Anak-anak yg tak boleh duduk diam maka akan berlari-larilah membontoti si ibu tadi sambil tarik2 baju nak itu nak ini. SI ayah buat apa?? Sambil pekakkan telinga……tekun je pula buka helaian suratkhabar. Kalau yg takde suratkhabar mulalah jari tu dok tet..tet..tet…menekan punat telefon bimbit.

Arrrgghh…geram je kekadang bila senario ni ada depan mata saya. Apalah salahnya sama-sama buat kerja tu. Kesihan si ibu yg di rumah pun busy dgn tugas melayan…di luar pun memikul tugas yg sama. Kalau si ayah ambil alih sekejap tugas tadi bukankah ia seakan reward utk si ibu? Lelaki oooii….berperasaanlah sikit. Tak ada salahnya menunjukkan kasih sayang kepada org rumah awak tu dikhalayak ramai.

Rasulullah SAW pun selalu dan sering menunjukkan kasih sayang pada isteri-isteri beliau tau.

p/s: bersyukur..kanda sering bantu dlm urusan kerja rumah. Juga selalu utamakan isteri dan anak2 ketika berada di khalayak.

Ceramah percuma…rugi tak dengar

Standard

Teringat kata-kata dari Prof Muhaya tentang perkara diatas.

Kata Prof…kalau untuk mendengar  ceramah dulu-dulu…pilihan kita tak banyak dan harus ke surau, masjid atau mana-mana event yg dihadiri Ustaz/Ustazah jemputan. Sekarang pun banyak ceramah diadakan di mana-mana. Yg memang mahu pergi akan hadiri…tetapi mana yg liat macam saya akan mejadikan kekangan sebagai alasan. Penat balik kerja…sibuk…anak kecik2 susah nak bawak…ada kenduri…ntah mcm-mcm lagilah.

Tapi sekarang mudah. Di rumah….tiap-tiap pagi boleh dengar ceramah agama dan kata-kata motivasi. Semuanya di hujung jari. Di skrin tv…di alam maya…laptop..pc. Mudah bukan?? Apa lagi alasan tidak mahu mendengar agaknya?

Suara ustaz dan ustazah boleh ada dalam rumah kita. Hanya perlu on kan tv dan tukar channel yg menjurus ke arah itu. Kalau lebih rajin….ke http://www.tonton.com…boleh view berulang-ulang pun. Keistimewaan dah ada….hanya kita yg perlu menggunakan sebaik-baiknya kan.

Jom mulakan diri menjadikan rancangan Tanyalah Ustaz sebagai sarapan rohani dan radio Ikim penyejuk hawa telinga. 

Foto di bawah xde kena mengena dgn tajuk tapi saya sgt suka……

 

PMR 2012

Standard

2-3 hari lepas…..bujang shafiq asyik resah sampai mimpi-mimpi. Dalam mimpi…bujang yg suka tidur di kelas ni dah dapat keputusan PMR iaitu 6A 2B. Legalah juga…sekurang-kurangnya masih boleh stay terus di MRSM Kuala Klawang sehingga SPM nanti. Itu mimpi……hari ini keputusan sebenar akan diketahui.

Dari pagi……muka cuak sampai tiba di sekolah. Kata Shafiq……risaunya menggunung. Mana taknya……last minutes effort. Apa saja keputusan dah tak boleh diubah jadi redha saja..pesan saya. Kanda cool pulak kali ni. Kata kanda, gemuruhnya tidak sama seperti ambil result Sabrina tahun lepas. Kami tak letak harapan tinggi. Asalkan masih boleh diterima MARA itu adalah sudah cukup.

Tiba di dewan, dah ramai yg dok kerumun papan kenyataan. Kami tunggu dan lihat Shafiq dari jauh melihat keputusannya sendiri. Belum pun berpeluang menghampiri board…kawan2 dah mula memeluk sambil tampar manja muka bujang Shafiq. Keputusan jelas….Shafiq berjaya dapat 8A’s. Budak yg suka tidur dapat keputusan yg tidak dijangka.

“Itu semua hasil dorongan dan tunjuk ajar kawan-kawan Angah yg tak pernah ketepikan Angah walau diorang tahu Angah dah banyak ketinggalan oleh sikap Angah yg malas dulu”. katanya seolah masih tidak percaya dgn keputusan yg diterima.

Saya…merasa diri amat kerdil dan berhutang terlalu banyak dgn Allah SWT yg tidak putus memberikan saya kebahagian terindah ini. Syukur…..Alhamdulillah..

Image

Why Do People Have to Leave Each Other? By Yasmin Mogahed

Standard

Saya suka membaca tulisan-tulisan yang membangkitkan aura positif dalam diri. Saya sering berkongsi cerita dan penulisan itu di blog saya….utk diri sendiri, utk anak-anak dan untuk sesiapa sahaja yg sengaja dan tanpa sengaja singgah di blog ini. Perkongsian berpanjangan yg akan juga sering saya lakukan di hari-hari mendatang.

Kadang-kadang kita belajar memperbaiki diri dari mendengar, membaca dari pengalaman orang lain. KIta juga boleh berubah menjadi positif dgn hanya melihat bait-bait kata  nasihat yg kita lihat di ‘fb’ contohnya. Nah….ini sesuatu yg harus saya kongsikan juga. Ia menarik….

When I was 17 years old, I had a dream. I dreamt that I was sitting inside a masjid and a little girl walked up to ask me a question. She asked me: “Why do people have to leave each other?” The question was a personal one, but it seemed clear to me why the question was chosen for me.

I was one to get attached.

Ever since I was a child, this temperament was clear. While other children in preschool could easily recover once their parents left, I could not. My tears, once set in motion, did not stop easily. As I grew up, I learned to become attached to everything around me. From the time I was in first grade, I needed a best friend. As I got older, any fall-out with a friend shattered me. I couldn’t let go of anything. People, places, events, photographs, moments—even outcomes became objects of strong attachment. If things didn’t work out the way I wanted or imagined they should, I was devastated. And disappointment for me wasn’t an ordinary emotion. It was catastrophic. Once let down, I never fully recovered. I could never forget, and the break never mended. Like a glass vase that you place on the edge of a table, once broken, the pieces never quite fit again.

But the problem wasn’t with the vase. Or even that the vases kept breaking. The problem was that I kept putting them on the edge of tables. Through my attachments, I was dependent on my relationships to fulfill my needs. I allowed those relationships to define my happiness or my sadness, my fulfillment or my emptiness, my security, and even my self-worth. And so, like the vase placed where it will inevitably fall, through those dependencies I set myself up for disappointment. I set myself up to be broken. And that’s exactly what I found: one disappointment, one break after another.

But the people who broke me were not to blame any more than gravity can be blamed for breaking the vase. We can’t blame the laws of physics when a twig snaps because we leaned on it for support. The twig was never created to carry us.

Our weight was only meant to be carried by God. We are told in the Quran: “…whoever rejects evil and believes in God hath grasped the most trustworthy hand-hold, that never breaks. And God hears and knows all things.” (Qur’an 2: 256)

There is a crucial lesson in this verse: that there is only one handhold that never breaks. There is only one place where we can lay our dependencies. There is only one relationship that should define our self-worth and only one source from which to seek our ultimate happiness, fulfillment, and security. That place is God.

But this world is all about seeking those things everywhere else. Some of us seek it in our careers, some seek it in wealth, some in status. Some, like me, seek it in our relationships. In her book, Eat, Pray, Love, Elizabeth Gilbert describes her own quest for happiness. She describes moving in and out of relationships, and even traveling the globe in search of this fulfillment. She seeks that fulfillment—unsuccessfully—in her relationships, in meditation, even in food.

And that’s exactly where I spent much of my own life: seeking a way to fill my inner void. So it was no wonder that the little girl in my dream asked me this question. It was a question about loss, about disappointment. It was a question about being let down. A question about seeking something and coming back empty handed. It was about what happens when you try to dig in concrete with your bare hands: not only do you come back with nothing—you break your fingers in the process. And I learned this not by reading it, not by hearing it from a wise sage. I learned it by trying it again, and again, and again.

And so, the little girl’s question was essentially my own question…being asked to myself.

Ultimately, the question was about the nature of the dunya as a place of fleeting moments and temporary attachments. As a place where people are with you today, and leave or die tomorrow. But this reality hurts our very being because it goes against our nature. We, as humans, are made to seek, love, and strive for what is perfect and what is permanent. We are made to seek what’s eternal. We seek this because we were not made for this life. Our first and true home was Paradise: a land that is both perfect and eternal. So the yearning for that type of life is a part of our being. The problem is that we try to find that here. And so we create ageless creams and cosmetic surgery in a desperate attempt to hold on—in an attempt to mold this world into what it is not, and will never be.

And that’s why if we live in dunya with our hearts, it breaks us. That’s why this dunya hurts. It is because the definition ofdunya, as something temporary and imperfect, goes against everything we are made to yearn for. Allah put a yearning in us that can only be fulfilled by what is eternal and perfect. By trying to find fulfillment in what is fleeting, we are running after a hologram…a mirage. We are digging into concrete with our bare hands. Seeking to turn what is by its very nature temporary into something eternal is like trying to extract from fire, water.  You just get burned. Only when we stop putting our hopes indunya, only when we stop trying to make the dunya into what it is not—and was never meant to be (jannah)—will this life finally stop breaking our hearts.

We must also realize that nothing happens without a purpose. Nothing. Not even broken hearts. Not even pain. That broken heart and that pain are lessons and signs for us. They are warnings that something is wrong. They are warnings that we need to make a change. Just like the pain of being burned is what warns us to remove our hand from the fire, emotional pain warns us that we need to make an internal change. That we need to detach. Pain is a form of forced detachment. Like the loved one who hurts you again and again and again, the more dunya hurts us, the more we inevitably detach from it. The more we inevitably stop loving it.

And pain is a pointer to our attachments. That which makes us cry, that which causes us most pain is where our false attachments lie. And it is those things which we are attached to as we should only be attached to Allah which become barriers on our path to God. But the pain itself is what makes the false attachment evident. The pain creates a condition in our life that we seek to change, and if there is anything about our condition that we don’t like, there is a divine formula to change it. God says: “Verily never will God change the condition of a people until they change what is within themselves.” (Qur’an, 13:11)

After years of falling into the same pattern of disappointments and heartbreak, I finally began to realize something profound. I had always thought that love of dunya meant being attached to material things. And I was not attached to material things. I was attached to people. I was attached to moments. I was attached to emotions. So I thought that the love of dunya just did not apply to me. What I didn’t realize was that people, moments, emotions are all a part of dunya. What I didn’t realize is that all the pain I had experienced in life was due to one thing, and one thing only: love of dunya.

As soon as I began to have that realization, a veil was lifted from my eyes. I started to see what my problem was. I was expecting this life to be what it is not, and was never meant to be: perfect. And being the idealist that I am, I was struggling with every cell in my body to make it so. It had to be perfect. And I would not stop until it was. I gave my blood, sweat, and tears to this endeavor: making the dunya into jannah. This meant expecting people around me to be perfect. Expecting my relationships to be perfect. Expecting so much from those around me and from this life. Expectations. Expectations. Expectations. And if there is one recipe for unhappiness it is that: expectations. But herein lay my fatal mistake. My mistake was not in having expectations; as humans, we should never lose hope. The problem was in *where* I was placing those expectations and that hope. At the end of the day, my hope and expectations were not being placed in God. My hope and expectations were in people, relationships, means. Ultimately, my hope was in this dunya rather than Allah.

And so I came to realize a very deep Truth. An ayah began to cross my mind. It was an ayah I had heard before, but for the first time I realized that it was actually describing me:  “Those who rest not their hope on their meeting with Us, but are pleased and satisfied with the life of the present, and those who heed not Our Signs.” (Qur’an, 10:7)

By thinking that I can have everything here, my hope was not in my meeting with God. My hope was in dunya. But what does it mean to place your hope in dunya? How can this be avoided? It means when you have friends, don’t expect your friends to fill your emptiness. When you get married, don’t expect your spouse to fulfill your every need. When you’re an activist, don’t put your hope in the results. When you’re in trouble don’t depend on yourself. Don’t depend on people. Depend on God.

Seek the help of people—but realize that it is not the people (or even your own self) that can save you. Only Allah can do these things. The people are only tools, a means used by God. But they are not the source of help, aid, or salvation of any kind. Only God is. The people cannot even create the wing of a fly (22:73).  And so, even while you interact with people externally, turn your heart towards God. Face Him alone, as Prophet Ibrahim (as) said so beautifully: “For me, I have set my face, firmly and truly, towards Him Who created the heavens and the earth, and never shall I give partners to Allah.” (Qur’an,6:79)

But how does Prophet Ibrahim (as) describe his journey to that point? He studies the moon, the sun and the stars and realizes that they are not perfect. They set.

They let us down.

So Prophet Ibrahim (as) was thereby led to face Allah alone. Like him, we need to put our full hope, trust, and dependency on God. And God alone. And if we do that, we will learn what it means to finally find peace and stability of heart. Only then will the roller coaster that once defined our lives finally come to an end. That is because if our inner state is dependent on something that is by definition inconstant, that inner state will also be inconstant. If our inner state is dependent on something changing and temporary, that inner state will be in a constant state of instability, agitation, and unrest. This means that one moment we’re happy, but as soon as that which our happiness depended upon changes, our happiness also changes. And we become sad. We remain always swinging from one extreme to another and not realizing why.

We experience this emotional roller coaster because we can never find stability and lasting peace until our attachment and dependency is on what is stable and lasting. How can we hope to find constancy if what we hold on to is inconstant and perishing? In the statement of Abu Bakr is a deep illustration of this truth. After the Prophet Muhammad ﷺ died, the people went into shock and could not handle the news. But although no one loved the Prophet ﷺ like Abu Bakr, Abu Bakr understood well the only place where one’s dependency should lie. He said: “If you worshipped Muhammad, know that Muhammad is dead. But if you worshipped Allah, know that Allah never dies.”

To attain that state, don’t let your source of fulfillment be anything other than your relationship with God. Don’t let your definition of success, failure, or self-worth be anything other than your position with Him (Qur’an, 49:13). And if you do this, you become unbreakable, because your handhold is unbreakable. You become unconquerable, because your supporter can never be conquered. And you will never become empty, because your source of fulfillment is unending and never diminishes.

Looking back at the dream I had when I was 17, I wonder if that little girl was me. I wonder this because the answer I gave her was a lesson I would need to spend the next painful years of my life learning. My answer to her question of why people have to leave each other was: “because this life isn’t perfect; for if it was, what would the next be called?”