Senyum

Standard

Isnin adalah hari yang selalunya saya akan berada dalam sedikit kelam-kabut. Hari ini hari Isnin dan keluar rumah sedikit lewat lepas uruskan ini dan itu.

On the way ke rumah mak…jalan sedikit sempit dek kerana di bahu jalan kiri dan kanan ada beberapa kereta yg sedang parkir. Nun di hadapan saya ada kereta yg dipandu perlahan..sangat perlahan. Saya ke tepi memberi laluan. Aduhh..perlahan sungguh. Dalam hati sudah seperti mahu berkata macam-macam.

Nasib baik kesabaran saya masih di paras paling tinggi…kerana sewaktu kereta yg perlahan tadi melewati kereta saya..terjenguk wajah perempuan sederhana cantik memberikan senyuman penuh lebar..mungkin rasa bersalah kerana membiarkan saya menunggu lama.

Serta merta…hati saya jadi cair….sejuk. Senyum berbalas. Senyum saya kekal sehingga sampai di pintu pagar rumah mak sambil tangan saya tepuk dada ucap syabas pada diri sendiri kerana tidak ‘hilang mood’ pagi ini.

Singgah rumah mak…ada hadiah pulak. Nasi lemak sambal udang dgn ayam goreng panas. Lupakan diet ok…….air tangan mak memang sukar di tolak.

Dalam perjalanan ke daerah rezeki hari ni….saya senyum saja. Perut kenyang sambil wajah perempuan sederhana cantik dalam kereta paling perlahan tersenyum lebar masih jelas terbayang-bayang.

Senyum sememangnya ubat paling berkesan untuk melembutkan hati kan…….

Leave a Reply

