Monthly Archives: June 2013

Terima kasih sayang….

Standard

Pagi ini saya bangun dari tidur dgn kasih sayang yg sangat padat. Kenapa agaknya? Ntahlah. kasih sayang itu datang mendadak. RIndu juga membuak2 pada uda dan dara yg jauh di daerah ilmu masing-masing. Rindu datang lagi saat tiba ke daerah rezeki. Macam dlm wayang….wajah kanda, qaseh, shahir dan izzah bersilih ganti di skrin mata saya.

Bahagia………sungguh. Hati tercuit mungkin sebab terjumpa ini di laman muka buku tadi malam.

Photo: "Discover More Quotes and Sayings"Get Lots Of Great Posts at -> Love Doesn't Need To Be Perfect, It Just Needs To Be True

Untuk 5 buah hati pengarang jantung…Nur Sabrina, Muhammad Shafiq, Nurul Izzah, Anwar Shahir n Qaseh Fatihah. Terima kasih kerana hadir membawa pelangi pelbagai warna dalam kehidupan ibu dan ayah. Tanpa kalian, tentu hidup ibu dan ayah akan hanya dilatari warna hitam dan putih kan? Terima kasih kerana menjadi anak yg baik dan mendengar kata. Terima kasih kerana memberi bahagia pada kehidupan kita sekeluarga. Semoga anak-anak ibu terus-terusan dikurniai Allah dgn pekerti yg molek dan menjadi anak2 yg soleh/solehah serta berjaya dalam hidup.

Untuk kanda, seperti yg selalu saya sebutkan…saya sayang kamu. Terima kasih kerana menjadi suami dan ayah yg hebat. Saya sayang banget sama kamu…..sungguh.

Advertisements

Everything’s Gone Wrong by Reehab Ramadan

Standard

Her life was falling apart before her very eyes. She spoke to me about the catastrophes that she was going through—slammed with one trial after another. “Nothing is going right,” she had told me that night, “Nothing.” And I had to admit her life was rough. Things looked like they kept going from bad to worse in her life. There was no light at the end of her tunnel, not even a flashlight in her tunnel for her to carry, at least at first glance. But the truth is, there was plenty of light in her life, even it was not apparent to her nor to me at first glance. And this is the truth for all of us going through hardships. We just need to know where to look.

http://www.flickr.com/photos/cristiano_deana/2458572815/

Often times in our lives we go through hardships and we begin to believe that everything is going wrong in every portion of our lives, but the truth is, that is the farthest thing from the truth. God has gifted us with many different blessings that can only be seen if we turn a grateful eye to these things and acknowledge their truths. Just like when one is in love, they only see the good, when we are in hardship we tend to only see the bad, and that only furthers our feelings of helplessness and despair.

Take, for example, the simple blessings of life that we experience every day, like the blessing of hot water. People in many places around the world don’t have the convenience of turning on their faucets and having warm water come out on the coldest of days. Don’t think it’s much? Try waiting for a cold day, turn off your heater and take a cold shower. Now imagine having to do this day in and day out without a choice? Imagine having to make wudu’ (ablution) every morning at fajr(morning prayer) in freezing cold water. Imagine how much irritation that may bring. And then thank Him for the blessing He gave us that we often take advantage of without thinking twice.

Another example is that of our kitchen stove, that turns on at the click of a button. Imagine not having that stove of yours in your kitchen. Imagine not being able to cook or warm your food with ease. Imagine having to, on a daily basis, walk outside and build a fire, perhaps gathering wood first, in order to feed yourself and your family. It would be tough, wouldn’t it? But how many times have we stopped and thanked God for our stove-tops and turn-knob buttons?

Lastly, but definitely not least, take a moment and think about your nose (YES your nose!). Have you ever stopped to think about what life would feel like if God had not gifted you and blessed you with a nose? Have you thought about how difficult it would be to enjoy food? We would not be able to enjoy the smell of baking cookies in the oven, or the smell of sweet perfume. We would not be able to smell the flowers as we walked past, or smell a yucky smell that warns us of something in our vicinity. But have we ever stopped to thank God for what He has given us regardless of our ingratitude.

These are just a few examples of the lights that God has gifted us that we graze over on a daily basis, though we never forget to dwell on (what seem like) misfortunes. We think that everything is going wrong, but really what is going wrong is our lack of perception of all of those things that are going right. So next time you feel stuck in a dark hole with no light in sight, don’t simply just wait for the light at the end of the tunnel; turn on your own flashlight by pinpointing the daily gifts that our Lord has gifted us and actually being happy that you have them and actually take the time to thank Him. He has already filled our lives with His Love and His Light, if only we take the time to open our eyes and realize it.

Memori

Standard

Yup…that’s really true rite?

Bau rumput yg dipotong…mengingatkan kepada zaman persekolahan….berlarian di padang bersama kawan-kawan.

Muzik lama berkumandang sekali-sekala yg mengembalikan memori manis-manis waktu muda remaja.

Isn’t LIFE is just GREAT ?? Thanks ALLAH…thanks for everything….

Berada di lane kanan harus laju…

Standard

Dari seremban mahu pulang ke daerah rezeki, kereta dipecut semahunya. Berada di lane kanan sekiranya line clear. Dipertengahan jalan..lane kanan… kereta dah mula beratur. Kereta pertama menyebabkan yg lain dah berderet. Tengok meter……90 km di lane kanan?

Mahu ke lane tengah kereta banyak juga. Bila ada sedikit ruang, kereta no 2 memintas diikuti kereta no 3 dan kemudian kereta saya. Dalam fikiran, saya agak tentu perempuan yg memandu. Bila berselisih saya cuba jenguk dan….

Incik muda belia rupanya yg memandu kereta warna hitam yg slow di lane laju. Berangan ke incik muda belia?. Melihat beberapa kenderaan dari belakang memintas lansung kereta perlahan warna hitam beri signal mahu masuk ke lane tengah. Baru tersedar yang Incik? Berangan ke tadi tu? Banyak yg difikirkan dalam kepala agaknya sampai tak sedar memandu perlahan di lane laju ya.

Xpe..xpe….jgn malu. Biasa tu. Saya pun pernah begitu. Tersedar bila lihat kereta vroom…vroomm..memotong dan memintas ke depan. Manusia kadang-kadang alpa,

Shahir di Labuan

Standard

Shahir ke Labuan pagi Isnin kelmarin atas tiket mewakili Putrajaya bagi sukan badminton. Bujang ini teruja kerana ini adalah kali pertama dia dapat naik kapal terbang. Diharapkan keterujaan berterusan juga untuk menang. Oleh kerana Shahir selalu travel untuk badminton. Ketiadaannya sudah menjadi biasa walau sesekali memang terasa ada ruang yg kosong di sini…di rumah  dan di hati kami.

Cuma kanda yg sentiasa bimbang. Al maklumlah, bujang ni belum pandai sangat berdikari. Sampai hari mahu ke Labuan pun…semuanya kanda yg uruskan. Begitu jugalah setiap kali mahu ke tempat latihan waima ke perlawanan. Kanda manjakan sangat barangkali…..kalau di suruh bersiap sendiri, pasti ada yg tertinggal dan tidak selesai.

Shahir yg kini berada nun jauh diseberang laut cina selatan sana….bagaimana agaknya menguruskan diri sendiri. Bujang ni dah 13 tahun tapi masih juga dirasakan ‘kecil’ di mata kami. Nyenyakkah tidurnya di tempat yg asing? Dia yg cerewet dan sukar makan…kenyangkah dia di sana agaknya?  Ahad baru pulang…maknanya harus menunggu lagi. Hati kami tetap bimbang walau di talian suaranya ceria saja.

Kata kanda semalam…..berada jauh begini iharap boleh menjadikan bujang ini pandai berdikari. Balik nanti, mahu dibiarkan menguruskan diri sendiri. membantu seringkali hanya membuatkan bujang ini menjadi kurang bertanggungjawab terhadap diri sendiri.

Semoga Shahir saya baik-baik saja. Kejayaan? Bukan harus…tapi kalau ada rezeki..alhamdulillah.

Kencing Manis

Standard

Kanda sering letih sejak akhir-akhir ini dan doktor dikunjungi agar sebab-musababnya dapat diketahui. Kanda risau bila dikhabarkan sudah ada tanda-tanda kencing manis.

Doktor kata…kencing manis itu umpama fix deposit…kalau sudah ada tersimpan dalam badan..bukan mudah mahu nyahkan.

Kanda risau dan berjanji pada diri mahu ubah cara pemakanan….singgah kedai dan kanda beli ini.

dan ini…

Balik rumah…dipaksanya saya makan dan minum.

“Esok breakfast makan roti ni. Uncang tu bawa gi opis..minum”.

“La…..kanda yg nak kena kencing manis, kenapa pulak saya yg dipaksa ambil?

“Kalau abang yg tak suka makan/minum manis pun boleh dapat kecing manis, hang yg suka sangat minum teh tarik, roti canai lagilah patut kena jaga”

“Oohh..gitu ke”

Jadi..masuk hari ni dah 2-3 hari saya makan roti itu dan minum teh misai kucing yg dibeli kanda. huhu….