Sabrina di AidilAdha 2013

Standard

Aidiladha tahun ini cuti tak lama. Sabrina sedang membilang hari utk peperiksaan besar jadi hati ada sedikit tidak keruan. Aidiladha ini juga tiada foto menarik dari keluarga kerana masing-masing berpakaian bercampur-campur warna dek memilih baju kegemaran masing-masing sudahnya saya selitkan saja foto Aidilfitri utk ceriakan post ni..

oh ya…post ni berkenaan Sabrina. Semasa raya AidilAdha hati2 kami di himpit galau dek insiden ini.

Di rumah ayah mertua..semasa mahu mengambil pinggan2 dari rak utk menghidang..saya terbaukan kencing tikus. Jadi pinggan2 itu saya cuci. Selesai menjamu selera, Sabrina membantu seperti biasa..membasuh pinggan di sinki.

“Ibu…bau apa ni??”

“Kencing tikus tu….kejap lagi nak tolong atuk cuci”

“Kencing tikus? Kat mana ?”

“Tu…kat rak pinggan“. saya muncungkan mulut..menunjuk.

Tiba-tiba sabrina berlari ke bilik. Pinggan dibiarkan dengan air paip mengalir tanpa sempat ditutup. Apahal pulak anak dara nie? Bilik saya jenguk. “ALong nangis” kata Shafiq. Ibu marah dia ke? Saya dekatkan jari telunjuk ke bibir tanda minta senyap, Along saya pujuk…..tanya ..kenapa nangis? Teresak-esak mengatakan..tadi dia ambil pinggan makan dari rak yg ada bau kencing tikus.

“Along nak ambil periksa. Along tak nak sakit. Kenapa ibu tak beritahu jangan ambil pinggan dari situ”.?? 

“Kan ibu dah siapkan pinggan atas meja. Dah siap basuh dah. Napa along ambil dari rak? tak bau ke masa ambil”? tanya saya. Hati dah jadi risau tiba-tiba.

Tangisan makin panjang. Saya minta dia bertenang. Segera google tentang ‘kencing tikus’,,,,biar jelas. Nasihat dia jgn kalut n berdoa dijauhkan segala musibah. Sudahnya..sampai ke malam….Sabrina saya sugul saja. Hal itu telah menyebabkan rumah ayah mertua saya dikemaskan adik-adik ipar saya secara bergotong-royong hingga bersih.

Rabu ptg semasa d hantar ke daerah ilmu..saya pesan. “Along kalau rasa tak sihat..bla..bla..bla….segera telefon ibu k”. Sabrina angguk..lemah.

Selepas dua hari di hantar….saya pula tak keruan. Sabrina masih tidak menelefon. Sihat ke? Sakit ke? Panas punggung dibuatnya. Kanda pun sama. Telefon pantang berdering….segera pick up laju2. Akhirnya Sabrina menelefon. Dihujung sana suaranya ceria saja. “Ibu! Along sihat la. Alhamdulillah tak sakit. “. Saya marahkan dia kerana tidak menelefon sekaligus menyebabkan saya bimbang. Terkekeh-kekeh dia di hujung sana….sambil mengatakan dia busy. Errrmm…lega hati saya.

Syukur padaMu ya Allah SWT.

2 responses »

  1. Alhamdulillah tidak ada apa2. Semoga Sabrina success cemerlang dlm spm. kebelakangan ni mereka terlalu sibuk dgn program sekolah, kdg2 kesian tgk, moga kejayaan seiring usaha.. hanya doa yg mampu kita berikan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s