Teman lama

Standard

Tahun 2013 ini telah menemukan saya dengan teman2 lama yang bertahun tidak bersua. Terima kasih kepada ‘mukabuku’ tentunya.

Aidilfitri lepas bertemu teman lama sewaktu menjadi pelajar di Sekolah Agama Al Ulum Al Syarr’iyyah Bagan Datoh Perak. Bersekolah di sini tidak lama….tak sampai setahun pun namun di sinilah saya mula bertudung sehinggalah sekarang. Kalau dulu saya marahkan abah kerana dipaksa ke situ walau mendapat keputusan baik dalam SRP hanya atas alasan mengawasi Azhar iaitu adik no 3 saya yg sedikit nakal tika itu…saya sesungguhnya bersyukur. Di situlah saya bertemu teman-teman saya ini.

Berjumpa dan bermesra tidak sampai setahun..saya tidak pernah terfikir kewujudan saya mendapat tempat di hati kawan2 ini. Kini..setelah hampir 23 tahun tidak bertemu…silaturrahim terjalin semula. Terima kasih kepada Fathiyah & Haslina yg berusaha menemukan semula teman2 lama. Terima kasih juga kepada teman-teman yang masih mengingati saya dalam hati-hati kalian. Perjumpaan ini cukup indah. Berjumpa setelah sekian lama…banyak betul cerita yg di kongsi…semuanya sudah menjadi ibu tetapi bila berjumpa masih juga tertawa nakal macam dulu-dulu. Pertemuan ini istimewa!

Seminggu lepas…Linda, teman semasa di sekolah rendah Jalan Selangor (SJS) menelefon. Saya, Linda dan Ogy..kawan baik dari darjah satu hingga darjah enam. Terputus hubungan selepas masing-masing ke sekolah menengah berbeza. Linda n Ogy di SMK (P) Taman Petaling dan saya di SMK (P) Sri Aman. Setelah berkahwin Ogy saya temui sekali..lama dulu dan kemudian hilang lagi. Saya dan Ogy kini berhubung hanya melalui mukabuku dan masih belum punya kesempatan untuk berjumpa. Saya berjumpa Linda hampir 10 tahun lepas semasa dia naik pelamin. Kehadiran saya mungkin tidak dia sedari.. almaklumlah..raja sehari. Keluarga Linda, Ogy dan saya saling mengenali…kerana itu jemputan sampai juga walau kami dah lama tak berhubungan.

Linda mahu saya hadiri majlis walimatul urus adiknya esok , 20 Oktober 2013. Harus datang katanya. Lama sudah tak bersua jadi mahu ambil kesempatan ini baik2. Saya tinggalkan pesan di inbox Ogy. InshaaAllah esok kami bertemu setelah hampir bertahun2. Kotak fikir saya meneka bermacam2. Bagaimana rupa masing2 kini agaknya? Perbincangan apa yg mahu dituturkan dan kekok atau mesrakah macam dulu?Arrrgghh..semacam mahu berdating kali pertama pulak lagaknya.

Leave a Reply

