Percutian keluarga ke Jakarta & Bandung 16/12/13 : Day 6

Standard

Dah sampai masa mahu pulang ke tanah air sendiri. Bumi Bandung akan ditinggalkan dengan penuh kenangan manis. Alangkah bestnya kalau boleh sambung cuti sambil bersantai-santai lagi. Apakan daya..jutawan sudah hampir muflis. Duit juta-jutaan hanya udah tinggal ratus-ratusan. Aku yg dulu bukanlah yg sekarang…hah tu dia melalut sudah.

Minum pagi terakhir di Ahadiat Hotel sebelum berangkat. Kena keluar awal sebab nak singgah Monas dan Masjid Istiqlal. Harus aja jalannya macet segala dan memang macet gila-gila punya, Hampir 4 jam baru sampai Jakarta. Macamana lah kehidupan di bumi yg sesak begini. Keretanya ya ampun..terlalu banyak dijalanraya. Kehidupan sesak inilah yg menyebabkan warga Jakarta yg mampu akan naik ke Bandung bila weekend sekadar rehat-rehat sambil makan-minum yg enak2 tanpa perlu rasa stress agaknya.

Image

 

Untuk yg bercadang ke Jakarta Bandung…..perjalanan lebih mudah kalau travel di sebelah malam. Sebelah siang adalah sangat sibuk dan masa hanya akan terbuang di jalanraya sampai punggung hampir kematu dibuatnya….letih. Sampai di Monas sewaktu matahari sudah tegak di kepala. Monas adalah landmark atau monumen nasional Indonesia yg terletak di Merdeka Square. Hujung tugu katanya diperbuat dari emas melambangkan semangat perjuangan menyala-nyala rakyat Indonesia ketika itu.

Image

Selesai di Monas, sempat juga singgah ke Masjid Istiqlal yg dikatakan antara terbesar di Asia Tenggara. Rasa macam lebih kurang sama besar dgn masjid2 di Malaysia…entahlah. Di luar masjid sempat pulak saya berbalah dgn mak cik yg mengenakan bayaran RM1 utk plastik hitam kecil buat menyimpan kasut. Saya tidak puas-hati kenapa mahal sgt. Izzah yg pemurah cepat pulak menghulurkan duit…ishh..isshh. Sakit pulak hati ni. Itulah….kelansungan hidup di kota besar jakarta yg menyukarkan insan kesempitan…..keterpaksaan menghalalkan cara….eerrmmm….

Image

On the way ke airport, singgah dulu makan nasi padang. Foto tarak sebab semua dah lapar sangat. Flight balik jam 7 malam…..semua dah letih…..

Image

Bumi Jakarta kami tinggalkan. Sampai juga hajat mahu bawa family ke sini. Impian yg terlaksana. Senyum saya dan kanda sampai ke pipi walau badan dah mula rasa letih yg amat sangat. Anak2 happy…….mak n maklong ralat sebab tak bekesempatan singgah semula ke Tanah Abang akibat kesuntukkan masa. Walau apapun..semua sangat gembira kerana dapat sampai ke Tangkuban Perahu dan Puncak melihat sendiri keindahan bumi ciptaan Yg Maha Kuasa. Kawah Putih tak sempat dikunjungi kerana masa dan keadaan yg tidak mengizinkan. Terima kasih tidak terhingga kepada orang-orang Bandung dan Jakarta yg manis-manis dan sangat peramah. In shaa Allah kalau ada rezeki…kami datang lagi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s