Trip ke Jogjakarta (Yogyakarta) : Nov 2012

Standard

Ini kesah di tahun 2012 tapi tak sempat nak di catatkan dalam blog. Sebelum trip sekeluarga ke Jakarta Bandung…ada juga beberapa kali berpeluang berpergian dgn kawan-kawan baik. Itu yg sampai simpan azam dalam hati utk jejak juga satu hari nanti bersama insan-insan tersayang..mak dan anak2. Akhirnya Allah makbulkan doa dan permudahkan urusan…syukur Alhamdulillah.

Percutian ke Jogjakarta yg dulunya ibunegara Indonesia sebelum ditukarkan kepada Jakarta kini.. adalah percutian yg dirancang di saat akhir. Kak Wanie, bos aka teman baik di daerah rezeki yg beri usul. Jemu di negara omputih semasa berpeluang menuntut ilmu dulu jadinya kepingin pula mahu ke negara yg warganya berkulit sawo matang..hihi. Kami pergi berdua usai waktu kerja hari Jumaat. Hotel hanya ditempah di sana saat tiba dgn bantuan teman Jogja..Nurun Laasara. Mujur ada bilik yg masih kosong dgn harga hampir RM100 semalam.

Image

Tiba di Jogja hampir Maghrib, dari Bandara cari taxi bluebird dgn bayaran Rp60,000 ke Jalan Dagen…cari hotel dan kemudian isi perut ditemani Nurun dan anak. Kemudian jalan-jalan di kaki lima yg banyak dengan kedai-kedai cenderamata dan batik. Malamnya meriah..ada muzik jalanan dan yg paling penting..rasa sangat selamat.Sebelum balik ke hotel…sempat juga singgah Spa Muslimah…massage dan lulur merehatkan badan. Lepas balik kerja lah katakan…..sampai tertidur2 masa mengurut.

JogjaDay1

Esok pagi lepas breakfast, cari shuttle utk ke Candi Prambanan dan Candi Borobudur. Dari pintu masuk harus naik shuttle juga sebab kawasannya sangatlah luas. Panjat Candi Borobudur hingga puncak sampai mengah-mengah capek untuk dapatkan view yg  ok. Pemandangan yg subhanALLAh cantik kena pulak dgn angin sepoi-sepoi..sukar nk digambarkan. Sila ambil gambar dgn simetri yg betul agar hasilnya terbaek. Candi Parambanan dikatakan antara candi tercantik di Indonesia…ya..memang kalau dari jauh kelihatan seakan-akan istana yg dibuat dari pasir pantai. Tika melangkah masuk..akan diminta mengikut adat.. pakai kain seakan-akan sampin. Yg tak reti pakai…usah bimbang deh..ada aja yg bisa bantu makaiin kainnya…hehe.

Jogja2

Jogja3

Mahu ke Gunung Merapi tetapi cuaca tak berapa baik jadi hanya mampu melihat dari jauh. Tak berapa nampak sgt sebab terlalu banyak awan. Kesan batu-batu besar yg jatuh masih jelas kelihatan dan akhirnya perut pun dah mula lapar. Bercakap tentang makanan…di sini tiada masaalah langsung. Jika di Bandung, ada makanan Sunda yg agak manis dan makanan padang yg sedap..di sini makanannya pun boleh tahan. Rasa jawanya melekat…i like. Restoran halal terlalu banyak jadi jgn ada rasa risau dan bimbang.

Jogja4

Kami juga berpeluang singgah di Taman Sari..istana air lama yg cerita raja, permaisuri, gundik dan anak2 raja sungguh menarik. Jgn bimbang….di situ ada nanti yg akan bercerita tentang kehidupan raja ini hidup sehari-harian di istana yg dulunya megah. Dikeliling istana lama ini…beberapa rumah didirikan hadiah raja kepada isteri-isteri dan masih ada ramai yg berdarah raja masih menetap di situ.

Istana

Di bawah adalah Keraton Yogyakarta.. tempat tinggal kesultanan Jogja bersekali dgn museum kebudayaan Jawa. Ya….Sultan Jogja ada di bahagian lain kawasan yg sama dan masih lagi menjalani kehidupan dan tradisi kesultanan sehingga hari ini. Kawasannya luas terbahagi kpd beberapa bahagian yg didalamnya dipenuhi perkakasan lama kegunaan di istana, hadiah2 utk sultan dari eropah serta bermacam2 lagi termasuk persembahan gamelan utk hawa telinga.

Jogja 5

Berbeca ke jalan Malioboro yg kaya dgn kedai makan lesehan dgn makanan2 khas Jogja memang menarik. Sempat juga ke pasar pagi di sana.  Baju dan kain batik memang cantik-cantik. Sempatlah juga sambar sepasang dua utk diri sendiri dan anak-anak. Harga pun tak mahal sgt..cuma bila niat awal tak mahu bershopping makanya ongkosnya ngak cukup…lagi harus ditukarin di sana..waduh udah mahal. Banyak juga makanan2 pelik tapi amat menarik yg tak berani nk cuba…pecelnye mengiurkan….ulam-ulaman..perghh…..telan liur je la.

Jogja 6Berbanding Jakarta, Bandung dan Jogjakarta..saya pilih Jogja sebagai tempat bercuti yg paling saya suka. Saya mahu dtg lagi kalau diberi peluang. Kenapa?? Sebab…di Jogja penduduknya baik dan ramah, berada di sana rasa bimbang hanya wujud sebentar-sebentar malah rasa selamat macam kat kampung sendiri. Makanannya sedap dan halal belaka…teh botol pun saya suka. Kalau di Bandung dan jakarta, melihat yg meminta-minta itu sering..tetapi di sini selama 4 hari saya ke sini ke sana..saya hanya jumpa 2 peminta sedekah. Mereka di sini tidak suka meminta-minta dah berusaha kerja semampu daya hinggakan jika batu sungai boleh di pecah dan di jual juga sanggup. Jogja tak sesak macam Jakarta dan bandung…kehidupan disini lebih santai dan jgn terkejut kerana ramai juga pelajar malaysia yg kami jumpa. Berada di sini…kehidupan sehari-harian masih kekal dgn keislamannya…saya sangat suka. Kehidupan sosial anak2 mudanya masih terkawal.

Sesungguhnya berada di bumi yg tidak berapa nak asing ini bersama Kak Wanie, adalah kenangan manis yg akan dikenang sampai bila-bila. Insiden naik beca. insiden beli tiket masuk Candi, insiden bercakap menggunakan bahasa indonesia dan macam-macam lagi membuatkan saya bisa saja senyum sorang-sorang seringkali. Ada rezeki bercuti dgn Kak Ruslina pula nanti….

2 responses »

  1. terima kasih sudah berkunjung ke yogyakarta, saya tersanjung dengan pujian kakak. jika datang lagi, sila coba datang ke pantai-pantai di gunung kidul. pantainya cantik dan masih alami

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s