Pengertian ‘Kesusahan’

Standard

Erti kesusahan kepada setiap individu adalah berbeza. Tidak dapat membeli baju baru bulan ini…bagi sesetengah orang sudah mencapai tahap kesusahan. Bagi individu lain pula…tidak makan yg sedap2..tak dapat perolehi apa yg org lain ada mungkin juga sudah dikatakan susah. Pengertian “susah” itu berbeza bukan?

Seperti yg pernah saya nukilkan sebelum ini……hidup ini umpama roda. Kita senang hari ini tidak bermakna kita senang selama-lamanya. Susah hari ini juga tidak bermakna kita akan susah selama-lamanya. Dugaan yg tidak berpenghujung pada segelintir manusia..pasti ada ganjaran yg akan diberi Allah SWT nanti…saya yakin.

Saya juga pernah di jenguk susah.

Pernah tidak mampu membeli baju raya..pernah juga hanya mampu beli nasi putih buat alas perut….berkongsi pula nasi yg sama dgn teman lain. Melalui ini…sesekali diimbas kesusahan lalu..saya fikir ini bukan apa-apa. Saya percaya…kita perlu melalui sedikit kesusahan untuk menjadi tegar dan kuat sekiranya nanti kehidupan kita dijengah kesusahan bila-bila masa. 

Kan sudah saya katakan…selagi perut boleh diisi walau hanya sekadar nasi kosong dan air kosong….kita masih beruntung dari orang lain. Jadi bersyukurlah…..selalu.

Leave a Reply

